dimarts, 27 de juny del 2023

VELLESA EN SOLITUD NO DESITJADA

 


VICENT USÓ (2023). Dotze. Alzira. Edicions Bromera

Les estadístiques ens diuen que són cada vegada més les persones grans que viuen soles. És l’altra cara de l’augment de l’esperança de vida. En la major part dels casos són dones, precisament perquè la seua esperança de vida és major que la dels homes. Una d’aquestes dones és la protagonista de la darrera novel·la de Vicent Usó.

Una mestra jubilada abans d’hora, impedida per una malaltia que li impedeix baixar els dotze escalons que la separen del carrer, d’ací el títol del llibre, amb un llarg monòleg ens va contant la seua vida, els seus sentiments, les circumstàncies que l’han portat a la situació en què es troba.

La dona va repassant els records de la seua vida, que de seguida veiem que ha estat condicionada per la seua família en la seua presa de decisions. A poc a poc anirem descobrint la relació amb un dels seus germans, que a mesura que avança la novel·la descobrirem que és una mica malaltissa. Després de mort, amb el seu retrat penjat al menjador, encara segueix condicionant la seua existència. L’amistat tòxica del germà amb un capellà de rebot l’afectarà també a ella. Així mateix recorda el fracàs del seu prometatge.

Un tercer germà que va ser capaç de fugir de la família i anar a viure fora de la Vila, lloc on transcorre l’acció, és l’únic que ha tingut descendència. El fill d’aquest germà és el que se’n fa càrrec d’ella quan ja no pot valdre’s per si mateixa i li posarà al seu servei una xica estrangera sense papers, que uns dies a la setmana la visitarà per fer-li la compra, cuinar i netejar-li el pis, però amb els cascos de la música posats a penes li dóna conversa.

La monotonia de la seua vida es veu alterada per un crit esfereïdor provinent del pis del costat que ja fa un temps que es troba deshabitat. A partir d’aquest moment l’envaeix la por, però també se li dispara la curiositat per saber que hi ha passat.

Un monòleg de cent- seixanta set pàgines pot fer pensar al lector d’aquestes línies que el llibre pot resultar monòton. Res més lluny de la realitat, l’autor sap desenvolupar-lo de manera magistral, en cada capítol ens aporta noves informacions que ens atrapen en la lectura. D’una banda ens va destapant i dosificant les informacions sobre les vicissituds més importants de la vida de la protagonista, que l’han portada a la situació en què es troba, o perquè el nebot s’allunya cada vegada més d’ella, o la sorpresa de a qui adreça el llarg monòleg.

D’altra banda, a partir del crit que ella escolta, sap crear molt bé la intriga que desperta la curiositat de la narradora, però també la del lector. Apareixerà un nou personatge com és el pintor que abans ocupava el pis, les relacions amb altres veïns de l’escala o el retrobament amb el seu antic promès, policia municipal que participa en la investigació del que ha passat al pis del costat.

La lectura del llibre m’ha recordat Cinco horas con Mario de Miguel Delibes, tot i que la problemàtica de la protagonista de Dotze, i la Carmen Sotillos de l’escriptor castellà són diferents, encara que segurament les uneix el seu tarannà conservador. Probablement aquesta relació l’he feta també perquè les dues obres tenen una bona estructura teatral, si Cinco hores con Mario ha estat portada amb èxit als escenaris, Dotze també podria ser ocasió de lluïment per a una bona actriu.

Amb la seua darrera novel·la Vicent Usó ens mostra una vegada més els seu domini de la tècnica literària, la seua ambició narrativa, posada, com altres vegades, al servei d’un tema d’actualitat.

(Ja escrita aquesta ressenya me n’assabento per un reportatge d’À Punt, que al País Valencià hi ha 15.000 persones que no poder eixir al carrer per la barreres arquitectòniques del pis on viuen.)

Josep Manuel San Abdón

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada