SEBASTIÀ SERRANO (2004). L'instint de la seducció. Barcelona. Ara llibres.
El món de la comunicació ha estat
l'eix principal sobre el que sempre ha girat l'obra del professor Sebastià
Serrano. Els seus dos darrers llibres portaven un títol ben explícit, Comprendre la comunicació i El regal de la comunicació, el seu gran
èxit. Ara publica L'instint de la
seducció, que en la seua primera part, La
ruta de la vida: de la comunicació a la seducció, comença amb una afirmació
contundent al dir que <<la inversió
més gran feta mai per la naturalesa en tota la seva llarga història ha estat la
inversió en comunicació>>, per a continuar dient, una mica després,
que podem considerar la explosió del sexe el veritable Big Bang de la
comunicació. Al ser necessari establir lligams amb els individus de l'altre
sexe per a que la vida tingués continuïtat amb els descendents, això va obligar
els éssers humans a desenvolupar nombroses estratègies de seducció, de manera
que aquells que tingueren més habilitats comunicatives tindrien més
possibilitats de donar continuïtat als seus gens. En aquesta part trobem un
apartat en què sota el títol de Cossos
per seduir, se'ns diu que fa cinc milions d'anys els nostres avantpassats
directes tindrien un aspecte no massa diferent dels ximpanzés actuals, i
mitjançant la selecció que anirien fent mascles i femelles dels cossos que els
resultarien més atractius, hem arribat a l'aspecte que tenim avui els homes i
les dones.
Un afegitó sobre la miopia del
màrqueting és el títol de la segona part del llibre, en la
qual l'autor ens diu que actualment en els departaments de màrqueting de les
empreses la principal preocupació és descobrir les necessitats dels consumidors
per tal d'oferir aquells productes que els satisfacen, de la mateixa manera
<<mascles i femelles,
"saben" que empren l'estratègia més exitosa per passar els seus gens
a la generació següent si sadollen les preferències sexuals del sexe oposat.>>
Això ens porta a la Fascinació per la
creativitat, que així es titula un capítol d'aquesta part, en el que se'ns
exposa que aquells individus més creatius, serien més capaços de desenvolupar
millors estratègies de seducció, i per tant serien més ben vistos i gaudirien
d'un major estatus. Un altre capítol d'aquest apartat es titula Ben iguals però molt diferents, ací
se'ns explica que les diferències entre els homes i les dones, les hem de
buscar en la interacció de certes hormones i en el cervell masculí o femení, ja
que hi ha una connexió molt estreta entre la presència de determinades hormones
sexuals i l'estructura cerebral, per tant la presència o absència de
determinades hormones induirà no només a comportament sexuals diferents,
<<sinó també actituds diferents
davant dels altres, reaccions o sentiments diferents.>>
La tercera i darrera part del llibre es titula Gramàtiques del plaer, refinaments amorosos i esclat de la consciència
del llenguatge, en la qual se'ns diu que la natura es mou regida pel
principi del plaer i que la vida és un sistema de sistemes governat per les
regles del plaer i que <<el plaer
en la comunicació és el regal més preuat que se'ns ha fet mai>>.
Aquestes regles deriven cap a un fenomen d'atracció de major complexitat que és
l'enamorament. Un altre dels apartats d'aquest capítol es titula Els paranys de la comunicació home – dona,
ací l'autor, mitjançant diversos exemples, mostra les diferents habilitats
comunicatives dels homes i de les dones, com a conseqüència de lleugeres
diferències en la configuració cerebral de tots dos, de manera que, conclou,
<<la cultura no és més que un
producte de la biologia>>. El llibre acaba amb l'apartat titulat Nous valor emergents per al tercer mil·lenni,
en el qual professor Serrano augura que el nou mil·lenni es regirà per un auge
dels valor femenins que farà progressar la vida humana cap a la solidaritat, la
justícia, l'equilibri i la pau. L'instint
de la seducció és un llibre que ens ajuda a conèixer-nos millor i que es
llig amb l'amenitat d'una novel·la.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada