dijous, 6 de novembre del 2025

LA LLUM DE LA PARAULA



RAMON GUILLEM (2025). Carn d’oblit. Alzira. Edicions Bromera.

 La darrera vegada que em vaig trobar personalment amb Ramon Guillem va ser per parlar del nostre amic Manel Garcia Grau, perquè jo començava a redactar la biografia del poeta de Benicarló. Qui ens havia de dir que la maldita malaltia se l’havia d’emportar també a ell abans d´hora.

Amb Carn d’oblit va guanyar el Premi Ibn Hafaja Ciutat d’Alzira que ja no va poder recollir. Precisament la mort protagonitza el primer poema que dóna títol al llibre, “En nàixer el dia/naix també la mort.” Però la veu poètica s’adreça al lector i expressa el desig de deixar-la dormir tranquil·la ja que “Sembla tan feliç/ essent carn d’oblit.” Els primers poemes del llibre ens presenten sovint un món desolat com a Sense aire, on “un vent eixordador” impedeix la respiració “Tants pulmons com una mina sense aire.” A Diana,  es pregunta tres vegades què passarà si obri el cor, i la resposta sempre és tràgica. El poema Tardor comença amb aquest vers “De nou ha vingut la tristesa.” Metafòricament expressa el pas del temps i el declivi de la força de la vida. En Cruïlla recrea l’espai de la vida entre la joventut i la vellesa i expressa amb aquests versos una preciosa imatge del present, “El present és com el llom del gat/ que desitja la carícia,/ però sempre/ és a punt d’esmunyir-se.”

Però no sempre és així, de fet diríem que en el llibre predomina la llum i la força de la paraula. És representatiu el poema Més llum, “La llum és més llum/ si entra un ocell perdut per la finestra.” Això produeix una agradosa sorpresa al subjecte poètic “La vida unfla les veles del vaixell/ quan menys t’ho esperes.” En Fortitud elogia la força de la llum, “Quina força la llum, /quin esplet de diamants!” De fet el llibre acaba amb el poema Cant, un cant a la vida personalitzada en la lluminositat del sol, “I què li diré al meu amic el sol?”, i adreçant-se a si mateix escriu: “I la llum, el teu/ cant és la llum.”

La poesia, la paraula ocupa també un espai important en el poemari. En Una vida nova, es reflexiona sobre l’ofici de poeta, un ofici on es lluita per trobar la paraula on “bastir una casa/on l’amor sempre perdure”, de la mateixa manera “Com l’anhel del mar/ per ser ona perenne.” En Nuesa expressa que la poesia és necessària per salvar aquelles moments que la mirada no pot retenir. En el breu poema Vida, manifesta que la poesia li dóna vida, i amb la seua música omple els tèrbols moments de l’existència que identifica metafòricament com un “bosc sense arbres”.

Altres temes que trobem en el llibre són l’amor com última cosa que queda dona sentit a la vida, en el poema Renill llegim “Potser l’únic aferrall que ens queda/ és estimar”, i la bellesa, en el poema titulat Bellesa en fa un elogi, “La bellesa et sap i et reconeix. (...)t’acaça, et pren, et captiva, / i, ja sotmès, es queda.” M’agrada especialment el poema titulat No mor la música, Ramon Guillem era un gran melòman i en aquest poema ens presenta la música com a element de consol i salvació, allò que ens salva de viure a la intempèrie, “només puc creure en aquell petit cresol/ que il·lumina la nit més insondable, en tota la música/ que de l’estimball  de la mort ens salva.”

Carn d’oblit és un esplèndid llibre que ens il·lumina, ens fa gaudir amb aquelles paraules bellament escrites i ens fa reflexionar amb algunes qüestions que poden donar sentit a la vida.


Josep Manuel San Abdón

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada