PILUKA DIAGO
(2024). Elogi de l’oblit. L’Ametlla
del Vallès. Ed. Intrèpida
Elogi de l’oblit representa la crònica d’un viatge, o diversos viatges, com a conseqüència
dels quals hi ha un alleugeriment de l’existència per l’oblit de les
obligacions quotidianes que suposa viatjar.
El llibre està dividit en capítols amb un títol i uns textos que donen
coherència a les imatges. Cada apartat està relacionat amb les diferents
característiques del viatge. Primer preparar la maleta, és significativa la
imatge del gat dins de la maleta amb uns ulls ben oberts mirant amb expectació
el començament del trajecte. I comença el viatge, que sovint presenta molts
inconvenients, però malgrat tot la sensació final resulta agradosa perquè
t’envaeix l’oblit.
L’habitació d’hotel, la fascinació per les històries que s’amaguen. Veiem
en les imatges l’encís per fotografiar els xicotets detalls, uns peus, un llit,
unes perxes...però també la mirada per la finestra, com havíem vist la mirada
per la finestra de l’avió.
El viatge suposa desconnectar-se del lloc habitual, transportar-se a altres
universos a “un racó del món on el cor troba la seua pau”, imatges d’espais
oberts, lluminosos o ombrívols. Trencar amb la vida quotidiana suposa, un món
sense obligacions, estar en un cafè “mirar per la finestra,(...)no mirar el
rellotge. Llegir. Escriure una postal. Demanar un altre cafè.” Fotografiar les
imatges del cafè, mirar per la finestra i disparar la càmera.
Viatjar suposa descobrir, la sorpresa del descobriment aporta felicitat i
un acte d’autoconeixement, “en cada racó desconegut l’ànima troba un tros de si
mateixa.” En els apartats Colors i Tessel·les del món, les imatges
reflecteixen una festa de colors, una invitació a “aturar-se a observar,
oblidar tot allò que et pesa.” Turista o viatgera? és pregunta l’artista en un
altre dels apartats. L’etern dilema, la vida és sovint contradicció, però les
imatges no entenen de dilemes són igualment belles.
En l’apartat titulat Col·leccions
obsessives, trobem algunes de les obsessions de la fotògrafa, la
reproducció de petits detalls; túnels, forats, reflexos a les finestres,
peus...sobretot peus, els seus peus, “I este record perdurarà per sempre: els
meus peus xafant llocs llunyans.” L’apartat Geometria
presenta un conjunt de fotografies d’objectes de caràcter geomètric, la
geometria, ens diu l’autora “aconsegueix deixar-nos la ment en blanc i ens
provoca una invasió de benestar.”
Guarden un paregut temàtic els apartats Solitud
buscada i La vida dels altres, on s’inspira “espiant els altres i els deserts en els quals habiten enmig
de la ciutat.” Són unes fotografies habitades per personatges anònims que ens
podem trobar en qualsevol lloc i que ens conviden, tal vegada, a imaginar la
seua vida.
En l’apartat Llibreries, Piluka
Diago, fotografia una altra de les seues obsessions, les llibreries, podem
veure imatges de llibreries d’arreu del món, antigues i modernes. Un món
fascinant on “viuen totes les històries del món i tot és possible.”
Tanca el llibre el capítol titulat Temps
sense temps, diverses imatges que són una invitació a gaudir del temps “per
no estar perdent el temps.” A estar pendents del rellotge només quan marque
moments, i no hores.
Elogi de l’oblit és un llibre per a mirar a poc a poc, per a gaudir de les imatges, per
anar fixant-se en tots els seus detalls, per a imaginar històries, per a deixar
passar el temps oblidant-nos del rellotge.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada