GABI MARTÍNEZ
(2023). Delta. Barcelona. Ara
llibres.
Aquest llibre és el relat d’un any d’estada d’aquest escriptor vivint en
l’Illa de Buda, instal·lat en l’última casa habitable davant de la mar, en un
lloc que pot ser la primera illa d’Europa engolida per l’aigua.
Al llibre té especial protagonisme Mateo Gallart, nom em sembla que
fictici, que representa un dels membres de la família propietària de l’illa, i
que lluita per la conservació de l’espai, proposa solucions i està en lluita
amb les administracions i amb els ecologistes que ell distingeix dels ecòlegs.
Gabi Martínez presenta el contrast entre el món modern, les administracions
allunyades del territori, i un cert ecologisme, podríem dir que urbà, i els
habitants del territori, acostumats al cultiu de l’arròs i a la seua manera de
pescar i caçar de tota la vida.
L’autor fa desfilar tota una galeria de personatges una mica primitius, de
tots ells destaca la capatassa, una dona que sembla treta d’un western, de fet
tot el llibre té un cert aire de western, tot el món li té por i s’ha de fer el
que ella diu. Hi els dos treballadors de la finca amb les seues històries
particulars, el Dylan i el Quim, Artur el gendre de Mateo que es mou entre ser
treballador de la finca i gendre de l’amo, la Karen amb una vida molt difícil
fins conèixer el Mateo i convertir-se en la seua parella. Hi ha un espai
dedicat als bous, a les ramaderies de la zona i s’apunta lleugerament la
polèmica al voltant de la tradició dels correbous d’aquell territori, en apartat
del llibre se li dona protagonisme a un ramader a qui anomena Pablo Archer
Bernabé, entestat a conservar la seua ramaderia malgrat tots els inconvenients
dels temps actuals i amb una particular filosofia del món del bou.
La impressió que tinc de la lectura del llibre és que la visió que transmet
Gabi Martínez del delta de l’Ebre, no s’aparta molt de la que ens va transmetre
fa molts anys l’escriptor Sebastià Juan Arbó, l’única diferència és la
presència del caragol poma, el cranc blau, l’ecologisme, els turistes o el
perill de la desaparició, si ningú no posa remei, del delta.
En el capítol final, En el nom de
Buda, el llibre agafa un toc elegíac davant la mort de l’illa que algun dia
esdevindrà, perquè el ser humà no acostuma a aprendre i els errors es perpetuen
i es repeteixen, però malgrat tot, com diu l’autor “Buda és preciosa com la
vida. Com un tresor.”
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada