Jesús Bernat
Agut(Almassora, 1956), és doctor en Filologia Catalana i mestre en Toponímia,
matèria que l’ha portat, des de fa més de trenta anys, a collir noms de lloc
per terres del Maestrat i la Plana. Té diverses publicacions sobre aquest tema.
Recentment ha publicat El camí i la mar i
altres contes de paper (Onada edicions), un recull de narracions amb el que
va guanyar el 15è Premi Vila d’Almassora de narrativa, que són un viatge al món
desaparegut de la seua infantesa, amb un gran component autobiogràfic. Sobre
aquest llibre hem mantingut amb ell la següent conversa.
Podríem dir que la
intenció del llibre ha estat refer el camí de la memòria, i que d’alguna manera
el títol del llibre i del primer relat serien una mena de simbolisme?
En certa manera sí, perquè està clar que la polisèmia dels mots tant del
camí com de la mar, sobretot el camí, que és un mot metafòric per excel·lència,
sí que parla de camins espacials i temporals. I l’altra part del títol dels
llibres, altres contes de paper, és també una reivindicació.
El protagonista
principal de la història és Ximo el Maso, el teu pare. Aquest llibre podríem
dir que és un homenatge a la seua persona?
Sí. I en la dedicatòria així consta. Tant a ells, com a tota la gent de
vora mar de tota una època. I no sols a ells sinó al bar del Maso, que és un
símbol, com segurament a Benicarló hi haurien històries que es repetirien arreu
de la Mediterrània. El bar del Maso va ser una illa en un moment dels darrers
anys del franquisme i d’allò que anomenem la Transició. En aquells moments
tenia un cert ressò popular.
L’acció de les
històries del llibre es desenvolupen a la platja d’Almassora, i malgrat que jo
no hi he estat mai, em resulta un ambient molt semblant al de Benicarló de la
mateixa època. Podríem dir, per tant, que és allò particular el que li dóna
universalitat a la literatura?
Efectivament, m’agradaria que fora així. Quan parlen de localismes no sé
exactament a que es refereixen, totes les històries tenen un espai concret, i
el lector aquest espai el trasllada al seu context, i per tant transcendeix el
que és la història d’un personatge local. Segurament coneixes algun personatge
semblant als que apareixen en el llibre. Crec que si aquest suposat localisme
transcendeix, es pot entendre en qualsevol altre lloc de la Mediterrània. El
professor Miquel Nicolàs, fins i tot, veu coses de Fellini. Se n’anava a una
Mediterrània prou més extensa, perquè, deia ell, que a la cap i a la fi, som
cosins germans, italians, valencians o grecs.
En el primer relat el
narrador en el seu viatge cap a la platja veu com ha canviat l’horta respecte a
la seua infantesa/joventut, com ha quedat devastada per la construcció
descontrolada, però a mi el més em crida l’atenció és el canvi de la relació
entre els nadius i els estrangers. Crec que es veien els uns als altres com a
sers exòtics, però hi havia una relació més humana.
La relació era total. Pensa que jo amb 17 anys a una de les famílies
alemanyes que solia vindre allí al bar se li va ocórrer dir-me “quan tu
vullgues te’n vens allà que tens casa”. Aquell mateix estiu me’n vaig anar i hi
vaig estar quinze dies allí. Sí que hem tingut una relació forta amb molta
gent, amb alemanys sobretot. Amb allò de la sangria se’n passaven, tardaven dos
dies a tornar, i al cap de dos dies venien cremats com a gambes, i tots els
dies estaven allí a l’hora de sopar. Amb la festa i la música acabaves tenint
una relació molt especial, no era una gent llunyana. I pel que comentaves de
l’exotisme, hi havia una certa idealització del que era Europa en eixos
moments. Quan dèiem que Europa començava als Pirineus, i aleshores teníem una
certa admiració i com jo era jovenet m’afartava de fer-los preguntes de com
vivien, i quan pagaven a hisenda i mil cosetes de la vida d’allà. Era un
turisme prou diferent del d’avui en dia amb el qual ja no tens cap relació.
Els contes i la taverna
estan poblats per una sèrie de personatges pintorescos, molt populars i amb una
bona història al darrere. I una característica comuna és que tenen un caràcter
una mica anàrquic en contrast amb l’ambient rígid de l´època.
En certa manera era una illa. A l’estiu anava la gent del poble a
estiuejar, però a banda era l’únic bar que hi havia obert a l’hivern i alguna
gent que no estaven a gust al poble i que vivien en alguna caseta vora mar,
solitaris, trobaven que la seua família
estava també allí. Passaven hores, sabíem de la seua vida i del seu passat, de
la guerra...i era una gent d’interès. Perquè la clientela es repartia entre
aquests personatges un tant exòtics, tant d’estiu com d’hivern. Venia la
guàrdia civil, ja que era l’únic lloc que tenien obert i on podien calfar-se,
però també grupuscles, com els del PSAN, que allí trobaven un lloc per parlar
d’algunes coses. Hi havia un mapa dels Països Catalans, que era una cosa ben
estranya en aquells moments.
Malgrat la tragèdia
familiar del relat Un onze de setembre, i la nostàlgia del pas del temps, em sembla
que li has volgut donar al llibre un to de molta tendresa i d’humor.
Aquest capítol és un record, una cosa que calia dir-la, però que trenca una
miqueta amb el to general de la majoria dels relats que tenen un to d’humor. En
el cas de Ximo el Maso, era un personatge molt conegut que sempre estava amb la
broma. Amb els anys hi ha persones que el recorden com un cert heroi de vora
mar.
El llibre està
il·lustrat per diversos pintors o dibuixants del territori, un d’ells per cert
de Benicarló, el nostre amic comú, Rafael Molina.
Aquests relats lligats a la mar, jo els sentia com un sentiment col·lectiu.
Les històries des del moment que passen a ser històries, la realitat la
distorsionem una miqueta a través de la literatura, perquè hi hauran diverses
lectures i cadascú recordarà aquella anècdota d’una manera o una altra. Però de
totes manera hi havia aquest sentit col·lectiu de més gent que havia conegut
aquest món, i se’m va ocórrer donar participació a deu dibuixants, cinc d’ells
coneixien directament les històries, i els altres cinc potser mes les havien
sentit dir a mi. Pensem que el nostre comú amic Rafael Molina ha pintat uns
quants quadres del bar del Maso, se n’ha vingut a passar uns dies ací, amb mon
pare i ell, els dos amb la guitarra. Se’m va ocórrer això i van acceptar la
invitació, fins i tot, pintors reconeguts com Amat Bellés o Joaquina Moragrega.
Han estat un regal els deu dibuixos.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada