Manuel Baixauli ha
publicat fa unes setmanes una nova novel·la, Ignot (Edicions del Periscopi). Una novel·la que gira al voltant
dels genis desconeguts, però que també ens aporta un grapat de reflexions sobre
la necessitat de crear, de les expectatives i de la frustració. Sobre tots
aquests interessants temes vam conversar amb l’autor
-
Com naix la idea d’escriure Ignot?
Les novel·les, i els relats en general, sorgeixen de coses molt
inesperades, de coses que has vist, de lectures, de pel·lícules...en el cas
d’Ignot l’espurna va ser la troballa inesperada, després de molts anys, d’un
ex-col·lega de quan érem adolescents, en què anàvem amb una espècie de
quadrilla, en què tots eren escriptors menys jo. Jo no tenia cap intenció de
ser escriptor, jo volia ser pintor, de fet ja pintava en aquella època. Aquest
xicot era el que més prometia de tota aquella colla. Em va sorprendre molt,
perquè el vaig vore en molt mal estat físicament, estava alcoholitzat. El vaig
trobar a la porta d’un bar, em vaig asseure a parlar amb ell i em va estar contant
com li anaven les coses, i li anava tot fatal, era la imatge arquetípica del fracàs.
I em va xocar molt, que a mi que no havia pretès mai ser escriptor, fins que
vaig tindre 30 anys i vaig començar a fer alguna coseta, m’eixiren tant bé les
coses, quan ell que prometia tant s’haguera quedat en aquest estat i no haguera
escrit a penes res.
-
Una cosa que m’ha atrapat de la lectura és que quan passes d’una història a
una altra, sempre hi ha un moment en què s’obri una finestra, per dir-ho així,
que ens remet a una història anterior, i això fa créixer la novel·la.
Quan em pose a escriure no em faig cap esquema de la història, no sé com
serà, partisc d’un estímul, en aquest cas del que t’he contat, i a partir d’ací
em pose a escriure una mica a cegues, com quan condueixes de nit, que només
veus un tros del que tens davant, només veient la pàgina següent com a molt.
Després el que vaig fent és recórrer al meu arxiu mental, ple de calaixeres, on
hi ha vivències, lectures, coses que t’han contat i comence a obrir calaixos i
vaig aprofitant material, afegint-lo a la història, a base de posar
digressions, d’afegir històries, contes...vivències que al principi no tenien
res a vore amb aquella, però al final les vas connectant, s’enriqueix tot i es
converteix al final en un llibre.
-
El Mestre li diu a Mateu: “El talent
és una loteria. Et toca o no. Si tens talent, treballa’l, dedica-li hores, tota
una vida, però si no en tens, no t’hi capfiques.” Creus que actualment fan
falta molts mestres que donen aquests consells així de clars?
Sí. Jo trobe a faltar algú que filtre. Hauríem de filtrar tots. Primer els
escriptors a l’hora d’escriure per a tenir una mínima idea de que val la pena i
de que no val la pena publicar, o siga autocensurar-se una mica. Després els
editors haurien de filtrar allò que publiquen i no publicar certes coses, sinó
triar molt bé. Després els llibreters també haurien de filtrar, en el sentit
que prevalguera la bona literatura, no la literatura més comercial, però també
comprenc que han de fer caixa. I per últim falta una crítica, algú que filtre,
que sàpia distingir que és bona literatura i que és una cosa més de distracció
i que no té massa profunditat. Tot aquest filtre que crec que està fallant des
del principi. Això fa que hi haja molta publicació i a vegades quan ix una cosa
molt bona és invisible perquè està soterrada sota tanta saturació de novetats.
-
Quan Mateu vol pintar la mina del Molar o les cases d’Edmund Bosch, seria
un intent de rescatar-les de la mort?
Sí, jo crec que la creació artística és una manera de rescatar. Rescatar
vivències, rescatar coses que tu consideres valuoses, i crec que és l’antítesi
de la mort. La creació artística pretén rescatar i fer créixer el món, que les
coses no desapareguin, però al mateix temps afegir-ne de noves. Perquè, què és
la creació? És agafar coses que existeixen i a partir d’ací combinar-les i
crear una cosa que no existia, i a partir d’eixe moment si se consolida formarà
part de la realitat.
-
“A un li cal desfogar-se com siga, i
escrivint evita cremar algú. Cada paraula escrita és un seguit d’aigua contra
el foc” – diu una de les veus narratives de la novel·la-. Com a creador comparteixes
la opinió del narrador de la novel·la?
Sí, perquè ara ja no estic parlant de publicar. Escriure és molt bo per a
la persona. De la mateixa manera que els psicoanalistes el que fan és deixar
parlar, que un es desfogue contant el que siga, ves a saber si t’estan
escoltant o no, però això ajuda a curar les persones. Crec que si ens ficàrem a
escriure seria boníssim per a tots, com a mínim serviria, a banda de
desfogar-se, per a ordenar el pensament, perquè a vegades ens falta aquesta
calma de dir, realment què pense jo sobre això?
-
Al llibre es cita Kafka, Pessoa o Van Gohg, creadors que en el seu temps
van ser ignorats o poc reconeguts, però que amb el temps els hem considerat
genis. El Mestre diu que “l’èxit pot ser
una trampa i que pot fer que un autor de talent deixe d’escriure papers
intensos.” L’èxit és un perill per a l’artista i pot ser que el mantenir-se
en l’anonimat o en la marginalitat l’ajude a ser més autèntic?
En principi pense que l’èxit és una cosa enganyosa, perquè és molt
conjuntural. En el moment present hi ha coses que tenen èxit i que d’ací a dues
o tres dècades hauran desaparegut del mapa, i en canvi hi ha coses que són
desconegudes i que algun dia seran valorades. Això respecte al moment actual.
Però també pense que l’èxit pot deformar un talent, pot ser molt perillós.
Tampoc és bo el fracàs absolut perquè pot ser que deixes de crear. Però si ets
un vertader artista, inclús sense reconeixement, com en el cas dels que has
dit, com Kafka, Pessoa o Van Gohg, continues creant.
-
Quan Crisòstom li diu a Mateu que està escrivint una novel·la i aquest li
pregunta de què tracta, Crisòstom li respon: “Si ho sabera, no escriuria. Quin sentit té escriure del que saps?”
Escriure suposa anar descobrint mons que no coneixes?
Exacte, és almenys el meu punt de vista. Per a mi escriure és una aventura,
sinó no escric. Si ja sé el que vull contar, ho conte parlant i ja està. Però
el més interessant és seure i no saber que vas a trobar-te, i això fa que cada
dia que seus a soles en una habitació, tot siga divertit, t’ho passes bé i tens
descobriments, i fas que no siga una rutina pesada. Perquè si el mateix autor
no s’ho passa bé i no té una experiència gratificant en allò que escriu, com va
a passar-s’ho bé el lector?
- A la novel·la apareixen un munt de poblets menuts, des de poblets suïssos
fins a Xodos. Per les fotografies que hi han al llibre penso que els coneixes
personalment. Quin paper han jugat per a la creació de la novel·la?
Tots els pobles que apareixen en la novel·la els he conegut, de fet he
viscut en quasi tots més o menys dies. He estat en aquelles cases i en aquells
pobles. A mi m’agrada parlar del que conec una mica, no sóc molt de
documentar-me, com ara situar l’acció en un poble de Taiwan i mirar la
Wikipèdia a vore com és. Preferisc parlar de pobles on he estat, perquè n’he
tingut experiència i em resulta molt més agradable també. Hi ha qui fa moltes
fotos dels llocs on va, jo el que faig és agafar-ho i posar-lo en els llibres,
barrejat amb coses imaginades. Però tot s’aprofita.
-
En un dels capítols apareix una pintora romanesa, Cosmina Ionescu, una
pintora que deixa de pintar, es casa, porta una vida convencional, fins que
visita un museu d’història natural i descobreix els coleòpters. Llavors se
n’adona que “no havia buscat la bellesa”
i a partir d’aquest fet sacrifica tota la seua vida per a pintar la bellesa que
per a ella són el coleòpters, això li genera incomprensió. L’autèntic artista
ha de viure sempre en la corda fluixa, deixar-ho tot de banda per aconseguir
tirar endavant la seu concepció de l’art?
A mi m’agraden les postures radicals a l’hora d’escriure. Però crec que hi
ha postures de tot tipus, hi ha gent que viu bé i fa bon art. La cosa aquesta
de la Cosmina és un poc una ironia, sobre això dels escarabats, que a moltes persones
els donen molt de fàstic, però a mi em serveix per a parlar de la bellesa que
hi ha a la natura. La natura és bellíssima, està molt ben dissenyada. Tu mires
un escarabat, que és un animal que la gent considera repel·lent, i si et fixes
bé, està dissenyat d’una manera com si fóra una nau espacial, com si fóra un
robot, amb una precisió i una imaginació desbordant. Era un poc reivindicar
això, perquè hi ha molt d’art al segle XX, que ara t’ho mires i està passat, no
quedarà. I en canvi tu mires art antic, en què fins i tot els pintors menys
bons, menys destacats, fan coses que sí que perduraran, perquè tenen una sèrie
de valors, perquè estan inspirats en la natura.
-
Mateu parla del pintor David Hockney i diu que en ell ressona l’eco d’una
llarga llista de pintors que l’han precedit. També Crisòstom després d’haver
absorbit l’obra d’Ivor traduint-lo, acaba fent una obra pròpia. Podríem dir que
l’Art en majúscules no és obra de ningú, i que cada gran creador l’ha de fer
créixer una mica més?
Sí, la cultura és això, és sumar, anar afegint al que tu has trobat. És com
una ciutat que té molta història, tu vas afegint nous edificis i vas
enriquint-la. La cultura és això, i la gent que diu que parteix de zero no és
versemblant. Tots partim d’allò que ens ha fet i de les influències que hem
rebut.
Josep San
Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada