VICENT USÓ (2020). No sabràs el teu nom. Alzira. Edicions
Bromera.
Premi de novel·la
Ciutat d’Alzira 2019
Ningú no podrà acusar Vicent Usó de repetir-se com a novel·lista. En cada
novel·la afronta un repte diferent. En les dues últimes s’ha dedicat a indagar
en el nostre entorn més pròxim, amb dos temes que en la darrera dècada han
estat de plena actualitat i que han causat dolor en moltes persones.
Si en la novel·la anterior El paradís
a les fosques se’ns narrava l’efecte devastador de l’explosió de la
bombolla immobiliària, en la que ara ens ocupa el tema és la fosca trama per la
qual molts nadons van ser robats a les seues mares en el moment de nàixer,
dient-los que havien mor, quan en realitat es donaven en adopció a una altra
família a canvi d’una quantitat de diners. En tot aquest procés estaven confabulats
alguns membres de l’església, ginecòlegs, comares i algunes clíniques. Tot va
començar en la postguerra però es va anar allargant fins ben entrats els anys
noranta del segle passat. En els darrers anys la premsa se n’ha fet ressò i a
instàncies d’associacions d’afectats s’han obert investigacions judicials. Però
el tema està encara lluny de resoldre’s.
En No sabràs el teu nom
l’escriptor de Vila-real en narra la història d’una dona que passa per aquesta
experiència tràgica de perdre el seu fill. El seu nom és Carmeta, viu en un
xicotet poble de muntanya de l’interior Castelló, i es queda embarassada del
seu nuvi que en aquell moment està fent el servei militar. Estem a l’any 1964.
Assabentats els pares pensen que això serà un deshonor per a la seua família i
van a visitar un cosí capellà per vore de trobar una solució.
A partir d’aquest moment començarà un autèntic calvari per a Carmeta, i la
pobra jove que vol tindre el fill i casar-se amb el seu nuvi quan torne de la
mili, es trobarà amb mil i un obstacles per aconseguir el seu fi. Es
traslladada a una gran casa en el centre de València, propietat d’una de les
senyores més riques de la ciutat, una mansió regentada per aquesta senyora i
una majordoma al seu servei, que traspuen crueltat i mostren una falta total de
sentiments.
Carmeta lluita amb totes les seues forces per conservar el fill que porta a
les entranyes, però l’enemic és molt
poderós de manera que després del part li’l prendran, amb la complicitat del ginecòleg
i de les monges de la clínica, que li diuen que el seu fill ha mort. Tot i que
ella no ho va creure mai.
Aquesta seria la primera part de la novel·la. A partit d’ací comencen a
aparèixer noves veus narratives, i nous personatges que no podem desvetllar per
no espatllar la intriga als possibles lectors. Però és a partir d’aquest que la
novel·la va creixent i la lectura es converteix cada vegada en més apassionant.
És particularment interessant la part final del llibre, en què un
periodista inicia una investigació sobre el que havia passat, i llavors la
novel·la s’ompli de diverses veus que ens donen a conèixer la intrahistòria del
poble i dels diferents personatges. Històries que en molts casos es remunten a
la Guerra Civil, cobertes per un capa de silenci, que ens presenten un món
sòrdid i ple d’odis.
Intercalats entre els capítols del llibre hi ha quatre apartats en què sota
el títol de “Les Veus”, assistim a l’angoixós monòleg interior d’un personatge
a la recerca desesperada de la seua identitat, escoltant imaginàries veus dels
seus avantpassats que el conduiran a un final tràgic.
Amb No sabràs el seu nom, Vicent
Usó no només ens aproxima a un dels temes més sòrdids de la nostra història
recent, sinó que a més descriu magníficament el context en què això va ser
possible, amb una estructura narrativa que fa que la lectura siga absolutament
apassionant fins la darrera línia.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada