Joan Verdegal
(Borriana, 1955) és doctor en Filologia Francesa i ha estat professor de la
Universitat Jaume I. Ha portat a terme una important tasca com a traductor
d’autors francesos com ara Boris Vian, Hérault de Séchelles, Alexandre Dumas o
Charles Nodier. Fa uns mesos vaig tindre l’agradosa sorpresa de rebre la seua
primera obra de ficció, Rigorosament
incert (Agrupació Borrianenca de Cultura), un llibre de relats ben
aconsellable i per molts motius: ens ajuda a reflexionar sobre la condició
humana, ens incita a apreciar la bona escriptura, ens fa somriure en els
desenllaços de les històries, ens aproxima a l’univers d’una joventut
valenciana en procés d’extinció, ens obliga a reconduir certes opinions, ens
emociona amb sentiments universals... Sobre aquest llibre hem mantingut la
següent conversa.
En els primers contes
del llibre no sé si podríem parlar de nostàlgia de la joventut. Trobem una
sèrie d’històries com La Lambretta, Els blocs, El xicotet grill de serres i alguns més que ens remeten als anys 70
del segle passat.
En efecte, potser hi haja nostàlgia (que és sentiment propi de certa edat),
però es tracta d’una nostàlgia compartida amb els amics i coprotagonistes de
les històries. Al mateix temps, també m’ha interessat contar situacions
irrepetibles o difícilment versemblants per a les generacions noves o les
futures. En el mateix grup s’inclouen L’albirament,
Les barraques, Per casualitat.
Una cosa que em
sembla un encert és que mitjançant una marca de cotxe o una cançó ens situes en
l’època.
Sí, és un recurs que estalvia haver de concretar l’any de la història, cosa
que no faria tant natural la introducció de la trama i podria confondre el
relat amb una crònica. A més, incita el lector de certa edat a identificar-se
amb les situacions i els protagonistes. Si es tracta d’un lector jove, només li
caldrà documentar-se amb el mòbil o l’ordinador per a situar-s’hi
cronològicament. En són un exemple El GS
club, Només tres marxes, La tisana,
Psicodelisme casolà.
Les colles d’amics
son un altre dels motius inspiradors del llibre, ja siguen de joves o ja
d’adults.
He procurat donar importància als protagonistes de les històries, a manera
d’homenatge a l’amistat. He tingut interès a recollir per escrit recreacions o
versions pròpies d’algunes experiències i complicitats que perduren i que són
emblemàtiques en el meu grup d’amics. De fet, alguns d’ells m’han comentat que
els ha fet gràcia retrobar-se en un relat, i especialment amb el nom canviat
(sempre oculte el nom de les persones reals i mai no els repetisc). Per
exemple: Tres de copes, Tranquil i distret, El gat del Tronxo, El mut.
En molts relats ens
trobem amb una sorpresa final. És un fet tant insignificant com l’anècdota que
es conta; tanmateix li dóna força i sentit.
Precisament he fet constar aquest propòsit en la contracoberta, que he
justificat amb la frase següent: «per això resulten arriscats alguns
desenllaços, més preocupats per fer reflexionar que per resultar probables».
També hi consta que el llibre es titula Rigorosament
incert (joc de paraules una mica atrevit) perquè «és un recull de relats
que podrien ben bé ser històries reals, però que no pretenen ser-ho». Ací
entrarien Més que un ofici, Reaccionar a temps, Un malentès.
Jo destacaria com una
de les virtuts del llibre que, a partir d’una anècdota insignificant,
construeixes tot un univers. Podríem definir el llibre com un quadre de costums
de la nostra època?
En efecte, he procurat adobar i arrodonir els relats amb l’objectiu de
crear un univers que, encara que és probablement fictici (d’ací el títol Rigorosament incert), es configura a la
manera de quadres de costums que han definit la forma de viure de la gent en
molts pobles valencians, especialment els de la vora de la nostra mar, com són
Borriana o també Benicarló. Ací interessa destacar La foto de platja, Ulleres empinades,
Déjà vu, Sant Antoni del gos.
També tens un to
crític, però com aquell qui no vol la cosa, a certes pràctiques actuals, com la
proliferació dels gossos com animal de companyia, l’esnobisme gastronòmic o la
moda d’anar a córrer.
Són exemples també que defineixen els costums o les modes que imperen en la
nostra societat. El propòsit és provocar que el lector s’identifique amb certs
comportaments socials i aprofitar també la conjuntura per a fer una caricatura
de les possibles desmesures: Guerra de garrafes, Dinar de bolets, El corredor.
De vegades trobem que
coses que en un moment determinat tenen molta importància s’obliden ràpidament,
o el que sembla ser un gran drama és resolt senzillament.
Sí, forma part de la naturalesa humana focalitzar certs problemes i
somatitzar-los prematurament, sense esperar la seua resolució per la via de la
pura dissipació per causa del transcurs simple del temps. He tractat, per tant,
de relativitzar les coses en Fals
simulacre, Les claus perdudes, Tragèdia en urgències, Clau de pas.
Si ens fixem bé, el
món pot ser un gran espectacle: els avions, les sales d’espera dels hospitals,
les perruqueries...
He procurat treballar l’escriptura per a aconseguir un estil natural i
espontani que contrastara amb un contingut compacte i carregat de missatge, de
manera que la lectura del llibre fóra agradosa per ella mateixa; confie que la
majoria dels lectors ho apreciaran. No obstant tot això, he intentat que els
relats siguen universals, és a dir, que arrepleguen realitats compartides per
tothom. Si bé he triat històries que són del propi tinter, altres procuren
abordar temes que van més enllà de la possible realitat geogràfica en què ens
movem, com ara la política cultural (El
mural rectificat, El Planetari),
la memòria històrica (Destí capriciós,
El mariner, Per poders), les festes de les falles (Falles vade retro) o les taurines (Sobirana i Sinforosa), el Brexit (Efectes col·laterals), certes injustícies socials (L’okupació), la delinqüència (El carter, Jutjat de guàrdia), el triomf de l’amor (Una nit memorable, Sensacions
contradictòries), la cuina genuïnament valenciana (El socarrat, L’allioli
autèntic), la mort (Exèquies a
Tristavall), les situacions còmiques o inversemblants (Psicologia parda, Sense
carabasses, Missatge en una botella,
Una impresentable, Observacions ferroviàries) o el
transcurs accidentat de la vida (El
miracle, La cabina bis, Un dia infaust, Un somni hereditari, Enveja
preventiva, Ostres en la perruqueria, Quadern
de bitàcola). En definitiva, he concebut un llibre de relats que poguera
llegir-se sense cap pressa, alternant els temes, a fi de conduir a una lectura
pausada que ajudara a captar millor els missatges subjacents, que no sempre són
tan transparents como poden semblar a primera vista.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada