L’any 1991 com a
escriptora del mes de la Institució de les Lletres Catalanes, Isabel – Clara Simó
va participar en els Premis Literaris “Alambor”. Aquell dia vaig tenir l’ocasió
de fer-li aquesta entrevista, que es va publicar a la revista Saó nº 147 de
desembre de 1991.
-
En unes declaracions al diari Avui dius: “Allò que m’apassiona és mirar les
persones”, i a mi em fa la impressió que en alguna de les teues novel·les com Ídols o T’estimo, Marta allò que t’obsessiona són els sentiments de les
persones i les relacions que s’estableixen entre elles a causa d’aquests
sentiments.
No són incompatibles les dues coses, i les dues coses funcionen juntes, és
a dir, mirar les persones i per tant les seues reaccions. Però alerta, que més
que sentiments, el meu “rotllo” és a base de mirar la relació que hi ha entre
racionalitat i irracionalitat, és el que més m’interessa literàriament, i aleshores
crec que explícitament això apareix molt clar en Ídols i sobretot en Els ulls
de Clídice, és a dir el xoc entre la raó i la irraó, i tot això va farcit
de persones que es miren, i persones que són mirades. Crec que la mirada de
l’escriptor és una mirada que va per dins de l’escriptor mateix, com diu
Proust, però per dins dels altres també.
-
Tens una novel·la dedicada a Jacint Verdaguer, El mossèn. Pertanys també a
l’Associació d’Amics de de Verdaguer. Què és el que et resulta tant atractiu
d’aquest personatge?
És una temeritat que em preguntes això, perquè la resposta pot durar quatre
o cinc hores, però procuraré que dure quatre o cinc segons. Crec que és un
personatge apassionant per diverses raons, una d’elles perquè és un gran poeta,
un extraordinari poeta, un poeta d’una modernitat extraordinària, i que les
forces vives de la nostra població, dissortada població, han aconseguit que
passe a la història com un autor de barretina i com un autor carrincló. Però és
un autor d’una importància capital, recomano la seua lectura a tot el món. I a
part d’això, és que la trajectòria vital de Verdaguer és un autèntic crim, un
autèntic setge d’un ser humà digne i honrat, i això em revolta cada vegada que
hi penso. Crec que el nostre país té un deute envers Verdaguer. I en tercer
lloc, perquè a més em vaig enamorar d’ell, el vaig trobar guapíssim.
-
Què t’ha impulsat a escriure novel·la negra?
Per una banda, una mica la casualitat, però per una altra banda perquè tinc
la pretensió de voler tocar una mica tots els registres de la literatura. Des
del teatre a la literatura infantil, fins a qualsevol tipus de gènere. Voldria
que la meua trajectòria vital fos a partir d’una investigació en totes les
menes de literatura. Vaig començar per casualitat, com un descans enmig d’una
novel·la, - Els ulls de Clídice -, i
l’editor em va posar com a condició que n’havia de fer una altra. Com que sóc
una bona lectora de novel·les policíaques, l’encàrrec em va resultar agradable
i m’he llançat, però no vol dir que em dedicaré només a això, sinó tot el
contrari, faré moltes altres coses.
-
Sabem que tens enllestit un altre llibre, Històries perverses, la redacció del qual sembla ser que t’ha
obsedit molt. Què ens pots dir d’aquest llibre?
Sí, m’ha obsedit moltíssim. Són contes en què una persona li fa mal a una
altra, però no tant físicament, com psicològicament. He intentat agafar quatre
aspectes d’aquests tipus de perversions humanes de fer mal als altres i he
hagut de fer una mica de tria perquè no entrava tot en un llibre de contes. L’he
treballat moltíssim, hi tinc molta il·lusió.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada