VICENT USÓ (2018). El
paradís a les fosques. Alzira. Edicions Bromera
Al començament
del segle XXI el capitalisme es va traure la careta i presumia del seu triomf,
front a ell no hi havia alternativa possible. L’economia es va globalitzar i el
diner corria en abundància d’una banda a l’altra del món. A l’estat espanyol, i
especialment al País Valencià semblava que totes les gallines ens ponien ous
d’or, el paisatge estava sembrat de grues i per tot arreu es planejaven
projectes faraònics, sense cap altra finalitat que guanyar diners al preu que
fora.
En aquest
context van proliferar persones sense cap mena d’escrúpol, disposats a enriquir-se
fàcil i ràpidament, xafant a qui fora sense cap mirament. El protagonista
d’aquesta novel·la, Maties Passera, pertany a aquesta classe d’individus. El
narrador els retrata a la perfecció en el prefaci: “Vivia en una bombolla, aleshores. Molta gent, en realitat, vivia en una
bombolla, especialment entre els de la seua condició. Pensaven que ho tenien
tot a la mà, que tot els pertanyia. I tot era tot. Sense límits. Sense traves.
Tot i tot de seguida. A l’instant d’haver-ho desitjat.”
Maties Passera
és un comercial d’una important empresa de taulellets que té sota la seua
direcció el mercat asiàtic. Quan comença la novel·la el trobem a Jakarta on
porta una nivell de vida desenfrenat. Després al seu poble es relaciona amb la
gent més rica oblidant-se dels seus amics de tota la vida, té un bon cotxe i un
xalet en la zona més distingida, i no posa cap límit a les seues diversions.
Vicent Usó ens
descriu un món, que tot i que no fa referència a cap espai ni personatge
concret, és fàcil d’identificar amb la zona de la Plana Baixa, tot i que podria
ser extrapolable a qualsevol altre lloc del món en aquells moments. Maties es
relaciona amb empresaris i banquers tèrbols al club de tennis, on després de
jugar el partit aniran establint els plans per a futurs negocis.
Són gent amb
un nivell alt de depravació; drogues, traficants de dones per prostituir-les,
sexe amb menors, apostes amb la vida d’altres en joc. Tot això es veu sobretot
en un dels moments més esgarrifosos de la novel·la, quan l’empresari anomenat Maquenrou
convida Maties a anar a una mansió, autèntic paradís del vici, que ens
transporta a aquella de la pel·lícula Eyes
wide shut de Stanley Kubrick, però molt més al límit.
Un altre
moment interessant de la novel·la que retrata quina classe de gent era aquesta,
és la inauguració d’una exposició d’un pintor a qui s’anomena Serpentina,
personatge fastigós, que acudeix tot brut a l’acte, però que tot el món li ret
culte i es baralla per adquirir els seus quadres. El valor de la seua pintura no
està en les seues qualitat artístiques, sinó en el que es paga per ella.
Però tot això
explota el 15 de setembre de 2008 quan el banc d’inversions americà Lehman
Brothers fa fallida. Esclata la gran crisi i a Maties Passera se li enfonsarà
tot el seu món. De ser un personatge repulsiu passa a fer, fins i tot, una mica
de llàstima. A més, a mesura que es va enfonsant anem coneixent la terrible
història de la seua família, i la novel·la va creixent en interès cada vegada
que Vicent Usó ens obre una nova finestra a aquest món familiar.
El paradís a les fosques és una novel·la que quedarà com a testimoni d’un temps d’opulència i
mancat d’ètica que va caracteritzar la primera dècada del segle XXI. És un
llibre molt ben estructurat que va captivant el lector cada vegada més, a
mesura que avança la lectura. Absolutament recomanable.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada