JOAN
– ELIES ADELL(2018). Res no és personal.
Barcelona. Edicions Saldonar.
Hi ha edats que propicien fer un repàs de
vida, fer una mirada cap arrere i rememorar moments destacats de la nostra
biografia. Joan – Elies Adell acaba d’arribar als cinquanta anys i amb aquest
llarg poema dividit en quatre parts i escrit en octosíl·labs recorre moments
destacats de la seua existència.
Comença
el llibre amb el record d’un xicotet accident on es va lesionar el turmell quan
tenia cinc o sis anys. És l’excusa per a interrogar-se sobre el present, sobre
qui és ara. Tot i que això li provoca dubtes.
“Qui ets tu ara? Pregunta retòrica,
o pregunta trampa?”
Tot
i que sembla cercar en la infantesa la seua identitat.
“O prefereixes ser una pàgina
que es desprèn
d’un llibre i circula
lliure pels
carrers de la tarda
fins que hi trobe
acomodament,
en algun racó, o
fins que algú
la llance en una
paperera?”
Continua
el poemari amb el record de les pesades tardes d’estiu de la infantesa, fins a
arribar a l’adolescència i el despertar del desig. El subjecte poètic va
recordant persones, però també sensacions i olors, i s’emociona en recordar
aquells anys i aquella gent:
“Ara t’emociona, sense
adonar-te’n,
qualsevol cosa/
que et porte a
ells.”
És
molt interessant en aquest apartat el diàleg que manté amb el fill, el qual ha
crescut separat molt de temps d’ell, i el paral·lelisme amb la seua relació amb
el seu pare. S’imagina els pensaments del fill quan tinga la seua edat. Juga
molt el sentiment de nostàlgia cap al passat amb la seua projecció cap al
futur.
Acaba
aquest apartat amb una reflexió sobre la poesia. El poeta es pregunta si
realment la poesia serveix per a traure de “la
fondària d’una mar”, de l’interior de la persona, els records d’antics
amors: “i allibera el record de mossos/
felins clavats al coll(...)/ enfebrats versos/ dits a cau d’orella” o per a
recordar “les faccions dels nostres morts.”
En
la segona part recorda quan va descobrir la literatura quan feia el segon cicle
de l’EGB en la biblioteca del poble i va començar a
“a construir-se l’incert jo
que encara en mi
hi entreveig.”
Es
pregunta si es perdran els records i recorda Samuel Beckett:
“mai no hem d’abandonar l’illa
de la nostra
pròpia infància.”
Continua
l’apartat ja amb el poeta en l’adolescència amb els primer amors platònics, el
descobriment de la música i ja més tard una festa desenfrenada en una discoteca
de la carretera del Saler. Es pot apreciar que vol fixar el record d’uns temps
feliços.
“Així vaig créixer feliç(sempre/
ho he volgut
creure) durant anys,”
En
la tercera part té especial protagonisme la presència de la mare, i com
l’afecta el pas del temps.
La
mort ocupa un espai important a partir del costum de l’Alguer de recordar els
morts amb fotografies i records dels morts pels carrers.
En
la part final reflexiona sobre el pas del temps:
“Estic d’acord amb qui declara
que no existeix
pas el temps,
sinó la realitat
que acomoda
llum en el rebost
de la memòria.”
Per
últim l’amor pot ser un antídot per a lluitar contra el poder destructor del
temps:
“Escric, m’has inundat de vida.”
Joan-
Elies Adell a partir de la seua experiència vital, ha escrit un llibre amb els
grans temes universals. Res no és
personal perquè tot allò de que parla el poemari, encara que situat en un
temps i en un espai concret, són qüestions universals. Un llibre madur i molt
recomanable.
Josep Manuel San
Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada