Vicent Pallarès va guanyar amb Les llàgrimes d’Orfeu (Editorial 3 i 4) el premi Andròmina dels
premis Octubre 2017. Aquesta novel·la és una biografia novel·lada del gran
guitarrista Francesc Tàrrega. Sobre el seu contingut hem conversat amb l’autor.
Tu has guanyat molts premis, però aquest té una
significació especial?
Té un
significat especial per dos motius. Un, perquè per qüestions que no venen al
cas, vaig estar uns anys una mica desconnectat de l’escriptura, i deia mig en
broma, però mig seriosament també, que estava en estat d’excedència, i aquest
premi ha servit per a recarregar-me les piles i reincorporar-me. I d’una altra
banda, tothom sap que és un dels premis més emblemàtics d’ací del País
Valencià.
Tinc entès que l’origen de la novel·la va ser un encàrrec
que et van fer de Canal 9, fa uns anys, per a una sèrie que es deia Valencians que fan història. És així?
En efecte. Em
van encarregar el guió de Tàrrega i em vaig documentar àmpliament. L’episodi
era breu, de 25 minuts, i em va sobrar molta documentació de la que havia
arreplegat. Però a més, després de llegir moltes biografies de Tàrrega, el
personatge em va arribar, em vaig enamora d’ell i vaig pensar que tenia prou
material per a una novel·la i és el que he fet.
Dius que el personatge et va enamorar. Durant els mesos
que has estat redactant la novel·la, ¿quina relació has tingut amb Francesc
Tàrrega?
És com si et
posessis dins del personatge i intentares viure d’alguna manera les seues
experiències.
Una cosa que m’ha cridat l’atenció és que Francesc
Tàrrega es va relacionar amb grans figures del poder i de la cultura del
moment, però mai no va tindre una bona posició econòmica, sinó tot el contrari.
Això és la
prova que no feia servir les influències i no s’apuntava a les portes
giratòries, que ara estan tant de moda. D’una banda sentia la necessitat de
pujar la família, però d’altra no va tenir mai un afany desmesurat de guanyar
diners, i bona prova d’això és que preferia els concerts íntims amb quatre
amics que no les audicions en grans escenaris. De fet va refusar concerts a
Londres, París, Nova York, Moscou i fins i tot al Liceu. El cas del concert que
es va negar a fer al Liceu és molt curiós, perquè resulta que després de signar
el contracte va recordar que eixe mateix dia i a eixa mateixa hora, tenia
concertat un sopar amb els amics i els havia d’oferir una audició de guitarra
en una vaqueria. Això diu molt de la seua despreocupació pels diners.
El seu germà Vicent xafava més de peus a terra, l’ajudava
a mantenir la família, sacrificant, pot ser fins i tot, la seua vida personal i
professional. Fins a quin punt va ser
important Vicent per a Francesc Tàrrega?
Tàrrega per a
Vicent va ser quasi més un pare que un germà, es portaven quinze anys. El va
acollir a casa, amb la família i això feia que en les èpoques de les vaques
magres, o quan l’economia anava fluixa, ell es feia càrrec del manteniment de
la família, i tot perquè tenia un sou segur, era primer violí del Liceu, per
tant no li comportava cap dificultat col·laborar econòmicament amb la família.
Un
personatge molt important en la novel·la és la seua esposa Maria. Una dona que
es casa molt enamorada, que renuncia a les comoditats que li proporciona la
seua família benestant, però que al final li retrau haver-se dedicat en cos i
ànima a la seua obra.
D’alguna manera el leitmotiv
de la novel·la me’l va donar una mica aquella frase, avui tant vituperada pel
món feminista, que afirmava que darrera d’un gran geni, hi ha una gran dona. En
aquest cas el que havia darrera d’un gran geni, era una dona abnegada, soferta
i que al llarg de la seua vida pateix privacions i té molts patiments. Al cap i
a la fi, Tàrrega era molt bona persona, era molt generós, molt educat, molt
correcte, però era també un bohemi, i s’ho pensava molt poc per a marxar de
casa i estar llarguíssimes temporades fora, de gira o visitant països com
Itàlia o el nord d’Àfrica. I tot i que les biografies de Tàrrega el
santifiquen, el que faig és humanitzar-lo, i en aquest procés d’humanització,
penso que pesen molt els patiments de la dona, i per tant el que faig en la
novel·la és posar-me dins del personatge i expressar aquests patiments,
aquestes malfiances i aquestes privacions.
Els diàlegs i els
monòlegs interiors són, bàsicament, els dos recursos que utilitzes per a
redactar la novel·la. Quin et va donar més dificultats?
Cap dels dos em va oferir grans dificultats. Això és el resultat de molts
anys de pràctica dedicat a l’escriptura. De fet jo considero que és més
dificultat la veu d’un narrador extern, perquè això t’obliga a mirar-t’ho des
de fora i de vegades a visitar els llocs. Per exemple, en un moment de la
novel·la es parla de l’estació de França i parla d’un gran rellotge que hi ha
al vestíbul, això per a constatar-ho t’obliga a fer el viatge a Barcelona,
visitar el lloc, observar-lo, prendre notes, per a després escriure una simple
frase de poques paraules. Però quan t’expresses des de dins d’un personatge,
t’és molt més fàcil si tens la capacitat de disfressar-te d’aquest personatge,
posar-te a dins i expressar-te des del seu interior. És allò que diu Flaubert,
madame Bovary sóc jo.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada