El passat 14 de març visitava l’I.E.S. “Ramón Cid”, Tomàs
Marquès Bonet, que va pronunciar una conferència per als alumnes del centre
sota el títol de Cosins de ximpanzés i parents de Neandertals.
Durant la xerrada es van plantejar qüestions apassionants com si hi ha races
humanes, si l’home ve del mico, què és el que ens defineix com a humans o per
què van desaparèixer els Neandertals. Aquestes i altres qüestions van despertar
d’allò més l’interès de l’alumnat, com vam poder comprovar.
Tomàs Marquès és doctor en Biologia. Director de
l’Institut de Biologia Evolutiva de la Universitat Pompeu Fabra (IBE) i el
Consell Superior d’Investigacions Científiques. És professor d’investigació
ICREA, cap del grup de Genòmica Comparativa de l’IBE i del Centre Nacional
d’Anàlisi Genòmica.
Ha estat reconegut internacionalment, juntament amb els
membres que dirigeix en l’IBE pels seus estudis sobre la diversitat genètica
dels grans simis. Ha publicat sobre el tema articles en les prestigioses
revistes Nature i Science.
Quan va acabar la conferència vam mantenir amb ell la
següent conversa.
Cosins dels ximpanzés i parents dels Neandertals.
Comencem per la primera qüestió. Cosins dels ximpanzés. Quines coses ens separen
i en què ens pareixem als ximpanzés?
En aquesta
xerrada adreçada a estudiants d’entre 14 i 17 anys, intento trencar alguna de
les idees preestablertes de fins a quin punt els humans som la cúspide de
l’evolució i diferents de qualsevol altre primat. Clarament ho som, som més
complexos, però en la xerrada pretenc provocar el pensament crític. Els
ximpanzés són una espècie que viu avui en dia, i per tant l’home no ve del
ximpanzé, sinó que les dos espècies compartim un ancestre comú. I com que
compartim un ancestre comú, compartim moltes de les característiques. Algunes
d’elles, fins fa molt poc temps, creiem que eren úniques del llinatge humà.
Però també ens separen moltes coses, i el que clarament ens separa és la
capacitat extrema de raciocini i de pensament abstracte que veiem en el nostre
llinatge, que en principi no veiem tant en ells. Però també et diré que cada
vegada més, l’àrea d’estudi comparat de les dos espècies es resumeix, si puc
resumir-lo, en què hi ha diferències en el gradualisme del grau d’execució de
certs coneixements i no en la idea que nosaltres fem alguna cosa que ells no
facin.
Sembla que un dels principals reptes en la investigació
en el camp de l’evolució i en el camp de la genètica, és descobrir les bases
genètiques que ens separen a humans i ximpanzés.
Sí, clar. I no
només en aquest camp. En qualsevol àrea que intentis relacionar comportament
amb genètica, és problemàtic, perquè la pròpia definició de certs
comportaments, no és com mesurar en una balança un caràcter, sinó que hi ha una
certa variabilitat. A més a més els comportaments poden estar influïts per
l’entorn i no només per genètica. Per tant, l’aproximació científica ja és
complicada, però quan entrem en el terreny evolutiu i intentem comparar el
comportament d’un humà i el d’un ximpanzé, és encara més difícil, perquè la
genètica humana està molt avançada, la dels ximpanzés es coneix relativament
poc, i a més té un altre problema afegit. Imaginem que per un moment ho hem
pogut fer, hem comparat molt bé la genètica dels humans amb la genètica dels
ximpanzés. Trobem una sèrie de mutacions, de canvis, en un llinatge i no en
l’altre. Però ara ve la gran pregunta, ¿com testes d’una manera formal que
aquests canvis que veus són la base molecular de les diferències reals entre un
humà i un ximpanzé? Perquè en el que tothom està d’acord, i nosaltres més que
ningú, és que èticament, no hem de manipular ni embrions humans, ni embrions de
ximpanzés, que és el que faríem amb mosques o amb ratolins. Però aquí hi ha una
paradoxa molt interessant, i és que si els canvis són innovacions en el
llinatge humà, no els trobaràs en la drosòfila, ni en la mosca del vinagre, ni
en el ratolí. Per tant un dels problemes en el meu camp d’investigació és ¿som
capaços de trobar aquestes diferències? I el salt interessant que seria veure
¿i aquestes diferències què fan? No tenim un bon sistema per a testar-lo,
perquè èticament ens hem imposat les restriccions que ens hem imposat.
Per què és important conèixer la diversitat genètica i la
història evolutiva dels grans simis?
Hi ha dues
raons molt bàsiques per a estudiar la genètica dels grans simis. La primera des
del punt de vista evolutiu. Els simis són els parents vius més propers als
humans, la qual cosa es tradueix en què és amb qui fa menys temps que ens vam
separar d’un ancestre comú, i això vol dir que estudiar-los a ells ens permet
saber com érem nosaltres temps enrere, la qual cosa ens dóna un coneixement
bàsic i essencial, per a entendre, fins i tot des d’un punt de vista filosòfic,
si és vol, la gran pregunta de qui som i què fem aquí.
Però a més a
més té una altra vessant estudiar els grans simis, i és que són una de les
espècies més amenaçades del planeta, i per tant ja fa molts anys creiem al meu
laboratori, i d’altres per suposat, que per a preservar la natura i la seua
diversitat, hi ha diferents aproximacions; l’ecològica, la de gestió, la
política i la genètica. I aleshores nosaltres intentem implementar eines
genètiques per a evitar la desaparició dels grans simis de la natura.
Sembla que conèixer el codi genètic dels grans simis és
molt important per a lluitar contra el tràfic il·legal d’aquestes espècies, que
és un dels principals problemes que tenen per a la seua extinció.
Exacte.
Actualment els grans simis tenen sobretot dos problemes, la destrucció de
l’habitat, i això podria fins a certa manera controlar-se, però l’altre gran
problema és la gran quantitat d’animals que es confisquen als traficants
il·legals. I el problema, a dia d’avui, és que no es coneixen bé d’on venen els
animals que es confisquen perquè depèn dels humans, i els humans en general
mentim. Igual que en altres camps, el meu laboratori està bàsicament
col·laborant amb la UNESCO per a establir sistemes genètics per a estudiar la
diversitat geogràfica de ximpanzés específicament, perquè a partir del moment
que tinguem prou diners per haver muntat tot el sistema, qualsevol animal que
es confisqui, fent-li un test genètic molt senzill, sabrem d’on venen els
principals problemes, i aleshores podrem actuar legalment i d’una manera formal
contra aquells països que tenen un problema de tràfic il·legal.
Els neandertals i els denissovans encara segueixen vius
en el nostre genoma. Quins problemes i avantatges suposa això?
Per mi la troballa
científica més rellevant dels últims anys en evolució va ser la seqüenciació
del genoma neandertal, i veure que bàsicament la major part de poblacions de la
terra continuen tenint en els seus genomes fragments d’ADN, directament
provinent dels neandertals, la qual cosa provocava per primera vegada que
neandertals i humans moderns, que en principi eren dues espècies separades en
el temps per més de mig milió d’anys, es van creuar i van donar lloc a
nosaltres. I això ha tingut conseqüències. Avui en dia sabem que alguna de les
característiques físiques o fins i tot d’exposició a malalties provenen
directament de la genètica dels neandertals, la qual cosa no deixa de ser
interessant perquè contribueix a aquesta idea de conèixer-nos a nosaltres
mateixos.
Fa uns mesos era premiat amb l’International Early Career
Award del Howard Hughes Medical Institute, per la qual cosa rebrà 650000
dòlars. Què ha significat per a vostè aquest guardó? (Cal dir que aquest premi
l’han rebut només cinc investigadors de l’estat.)
La Howard
Hughes és una fundació privada dels Estats Units, que la va crear el propi
Howard Hughes, que va fer molts diners amb enginyeria d’aviació. A Estats Units
tenen una gran tradició, que a mi em fa molta enveja, que és la filantropia.
Això a Europa és menys comú i a Espanya encara menys. Però bàsicament aquesta
gent intenten, i ho fan per a mi, d’una manera molt sàvia, donar recolzament
econòmic, i no sempre econòmic, pot ser d’altres maneres, intentant
complementar el que l’estat ja fa. Ells fan un bon anàlisi de com funciona la
ciència i intenten aportar el que no pot aportar l’estat. El Howard Hughes té
una gran tradició de recolzar investigadors dels Estats Units i fa pocs anys
van començar un sistema, i aquesta és la segona edició que s’ha fet, de
recolzar a investigadors joves que estem arreu del món. Ells ja coneixen la
teua feina i aleshores et donen aquesta quantitat de diners, que a més a més,
per a mi el més rellevant és, que aquests diners no són finalistes. És a dir,
la major part de diners que tu demanes a institucions públiques han de ser
dedicats a una pregunta que tu has fet i ha aprovat un comitè. Aquests diners
són al contrari, dit d’una manera simplista, et diuen creiem amb tu, creiem que
el que fas és bo, aquí tens aquests diners per a que complementis el que estàs
fent. Amb aquests diners puc contractar personal, puc generar la pregunta més
arriscada que no hi hauria cap institució que me la financés. Jo els puc
dedicar a explorar preguntes per a les que altres institucions no me’n donen. I
per últim és un reconeixement. Anar pel món dient que tinc diners del Howard
Hughes..., són molt selectius a l’hora de triar persones i per tant és una
espècie de segell d’una trajectòria de qualitat.
Per últim, ara que ja s’acosta Sant Jordi. Quin llibre de
la seua especialitat ens recomanaria?
Hi ha dos
llibres que es complementen d’una manera perfecta, i que jo recomanaria als
lectors que puguin estar interessats en l’evolució humana, en la història de la
ciència i com es fa ciència en el segle XXI. Des del punt de vista de
l’evolució un és El hombre de Neandertal
de Svante Pääbo, que és el responsable i principal investigador per desxifrar
el genoma del Neandertal. Aquest senyor ha sonat molt com a premi Nobel, és
fill d’un Nobel, i té una història personal apassionant. Aquest llibre bàsicament
és una autobiografia d’ell, sobre qui és, com arriba a ser científic i com es
fa ciència. De fet de l’home de Neandertal només en parla als capítols finals.
D’una manera
paral·lela hi ha un gran investigador aquí a Espanya, que el tenim a l’Institut
de Biologia Evolutiva, Carles Lalueza Fox, que ja fa molt de temps que escriu
divulgació. Ell va fer un llibre que es diu Palabras
en el tiempo, dóna una visió que es
complementa perfectament amb la visió que dóna Svante Pääbo en el seu
llibre.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada