VENTURA PONS. Els
meus i els altres. Edicions Proa. Barcelona. 2011.
Ventura
Pons va nàixer a Barcelona l’any 1945. Es va iniciar en el món artístic, primer
com a director de teatre, per a passar una dècada més tard a dirigir cine,
tasca per la qual és més conegut actualment. Entre les seues pel·lícules
caldria destacar, Ocaña, retrat
intermitent, El vicari d’Olot, El perquè de tot plegat, Actrius, Carícies, La rossa del bar
o Forasters.
Els
capítols dedicats a la família obrin i tanquen el llibre. Són una mica
complicats de llegir perquè requereixen una gran concentració, ja que apareixen
una gran quantitat d’avantpassats; avis, besavis, oncles avis i oncles besavis,
cosins i cosines, etc. És una família en alguns moments amb episodis molt de
melodrama, com el dels seus oncles Sebastià i Clementina, on gairebé al final
de la vida d’aquesta explica a la mare de Ventura el secret d’un fill que
sempre l’havia presentat com un cosí.
En
el capítol final coneixem Clarita i Juanito Vilar dos parents que vivien a La
Havana, i que ell retroba l’any 1997 quan va a participar en un festival de
cine. És mitjançant ells que coneixem que el fill de la tia Encarnació, no era
fill de l’home que s’havia casat, sinó d’un cosí germà amb qui havia tingut una
gran història d’amor i que va marxar a Cuba ignorant que havia deixat la cosina
embarassada. Després tindrien una llarga i apassionant correspondència durant
molts anys que els dos germans Vilar van conservar.
Continuant
amb la família li dedica un capítol al seu germà Jordi. Quan ell tenia cinc
anys, els seus pares van tindre una bessonada, Francesc i Jordi, que van nàixer
amb un estrany tumor als ulls. Els dos millors oftalmòlegs de Barcelona, els
doctors Barraquer i Arruga, els van recomanar que anaren a Londres, on vivia la
màxima autoritat mundial en aquella malaltia, el doctor H.B. Stallard. Francesc
va morir als tres anys, però Jordi va sobreviure tot i que no va poder
conservar la vista. Va ser un noi molt estudiós amb una gran capacitat
intel·lectual, tot i que finalment un càncer se’l va endur, sent encara molt
jove, cosa que ha marcat molt la vida de Ventura.
A
causa de la malaltia dels germans i al fet que els seus pares passaven molt de
temps a Londres, va estar intern al Seminario Colegio de Santa Maria del Collel
a Girona, un col·legi amb una disciplina militar. Després, a instàncies de la
família, va fer estudis de peritatge mercantil, que no l’interessaven gens,
però van fundar un cine club, i va poder vore molt de cine, la seua gran
passió. Al mateix temps va començar a col·laborar en una revista de cine, sense
cobrar, però això li va permetre assistir per primera vegada com a periodista
al festival de Sant Sebastià. Seguirà anant posteriorment durant prop de vuit
anys a diversos festivals, i a Cannes farà amistat amb Lindsay Anderson,
destacat director del free cinema anglés,
i entrarà en contacte amb destacades estrelles internacionals.
Per
aquesta època comença a fer estudis de teatre en l’escola Adrià Gual que
dirigia Mª Aurèlia Capmany, va estar poc temps en l’escola, però la influència
intel·lectual i l’amistat amb la Capmany va durar tota la vida de l’escriptora.
L’any
1968 debuta en el teatre professional, intenta fer un teatre modern, però no
sempre amb massa èxit. Entre 1974 i 1976, com diu ell, no va eixir del Romea.
Va fer un muntatge que havia tingut molt d’èxit a Londres, el musical Rocky Horror Show. Malgrat les
dificultats per a formar el repartiment en la Barcelona de l’època, va ser un
èxit.
Després
li van proposar fer una obra molt comercial, i va tindre de lidiar amb la
problemes que li causaven actors molt reconeguts del moment com Joan Capri i Mª
Matilde Almendros, en va quedar fart.
Com
a director teatral d’una de les coses de que se sent més satisfet és d’haver-li
donat un paper protagonista a Rosa Mª Sardà, que acabarà protagonitzant
posteriorment moltes de les seues pel·lícules i convertint-se en una de les
seues millors amigues.
Malgrat
els anys dedicats al teatre, el que ell vol realment és fer cine, i es llança
de ple a aquesta activitat quan té ocasió de rodar el documental Ocaña, retrat intermitent, sobre un
pintor andalús, que vivia a la Plaça Reial de Barcelona, amb un comportament
molt transgressor per al moment. El documental rodat amb un pressupost escàs i
amb pocs mitjans, va tindre tanmateix molt d’èxit i va ser premiat en diversos
festivals.
En
els capítols següents va explicant les vicissituds que va passant per a anar
posant en marxa les següents pel·lícules que composen la seua filmografia. Els
èxits i els fracassos. La devoció que sent per actrius com Núria Espert, Rosa
Mª Sardà o Anna Lizaran o per l’actor Josep Mª Pou.
Però
no és fins 1995 que es pot dedicar exclusivament al cine després de l’èxit de El perquè de tot plegat. Abans havia
combinat la seua dedicació al teatre i al cine amb el treball al negoci de son
pare.
Dedica
algun capítol a qüestions més personals com a la relació amb la seua parella,
Narcís. O a quan va rebre un tret a la porta d’una sala de festes de Mèxic, en
que la bala se li va allotjar prop de la columna vertebral i a punt va estar de
costar-li la vida.
Els meus (i els
altres)
és un llibre interessant per a conèixer a fons la vida d’un dels cineastes
catalans més destacat. I al mateix temps per a conèixer, des del seu punt de
vista, el món cultural dels últims cinquanta anys de la capital catalana.
Josep
Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada