Fa uns mesos Josep Igual
publicava L’incert alberg (Editorial
Afers), un dietari que abraça tot l’any 2011, on dia a dia l’escriptor va
anotant les seues impressions sobre tot allò que passa al seu voltant, des de
les coses més quotidianes a meditacions més profundes sobre la vida i la mort,
l’escriptura o els diversos camps de la cultura. Tot això escrit amb un estil
molt personal. L’incert alberg és un
llibre d’una extraordinària maduresa i probablement el cim més alt de la seua
ja àmplia producció literària. Per tot això hem volgut mantenir amb l’autor
aquesta entrevista sobre el llibre.
En el llibre trobem
aforismes, micronarracions, moments de molt de lirisme...¿és el dietari un sac
on cap tot, com deia Baroja de la novel•la?
Hi ha moltes maneres de fer el dietari. En el meu cas sí, és un terreny
de joc que procuro que siga el més obert possible. Em permeto registres assagístics, uns altres
més poètics o narratius. En el meu cas, tots els gèneres, fins el periodístic,
hi poden tenir cabuda. El que potser, en referència a la pensada de Baroja,
precisament no encaixa massa bé en el dietari, tal com jo l’entenc, és un
desenvolupament excessivament novel.lístic; crec que funciona millor la tirada cap
a la síntesi.
Per què fas referència
quasi tots els dies a la situació climàtica del dia?
Som animals climàtics, deia Pla. I potser una mica més encara els
mediterranis, podria afegir. Com a lector m’agrada saber quin temps feia en una
pàgina de diari. I, al final, el temps meteorològic té a vore molt amb l’altre,
amb el temps vital i els seus humors. També mirar-se el cel a vegades dóna joc
poètic, plàstic, filosòfic, al·legòric...
La mort té una presència
constant en el llibre, sobretot la mort del teu pare, però també la d’altres
persones estimades ¿podem dir que d’alguna manera el llibre és fruit d’allò que
deia el poeta, “Que la vida iba en serio”?
En bona part sí. El pas del temps, la finitud, la fragilitat humana són
temes majors al quals ens encarem, els grans interrogants que ens fan pensar i
crear. La pèrdua d’éssers estimats és un lògic sotrac emocional, però escriure
emocionat és un problema, cal afinar-ho molt, i més en un dietari.
Un dels temes que està
més present en el llibre és la literatura, les teues lectures, els teus
interessos literaris...Tornant als versos de Gil de Biedma, acaba dient:
“envejecer, morir/ es el único argumento de la obra”. ¿És la literatura l’únic
refugi per a superar el tràgic final de l’obra?
L’únic no. La vida, les psicologies, els sentiments són molt més
complexos com per poder acotar-los sencerament amb el llenguatge. Però, ens fem
la idea de que ens pot acompanyar una mica, i qui sap si fins donar-nos una
mica de consol o la il·lusió de l’esperança.
En el llibre és present la crisi
social i econòmica del moment, la marginació de la cultura... tanmateix,
malgrat el pessimisme, hi ha voluntat de seguir endavant.
Potser deu ser allò de la intel.ligència de la voluntat, que en deia
Gramsci. O la fe dels escèptics, com ja apuntava en un vers d’Uomo qualque. O només cosa de
recalcitrant obstinació, no ho sé.
El teu mitjà de transport
més habitual és l’autobús on trobes tot tipus de gent. ¿Què n’has extret per a
la literatura?
Anant a peu o amb transports públics les visions de la realitat i els
paisatges en són unes altres. I sempre hi ha troballes. N’he extret detalls i
fins històries senceres, per als dietaris, per als contes, per alguna columna,
i fins per algun poema, dels viatges i el seu entregent, on a vegades l’atzar
fa prestidigitacions curioses. Això que en diem realitat no s’acaba mai.
L’observació amb dret a la recreació imaginativa és un dels utillatges que diria
que em fan més servei.
L’adjectiu és la
categoria gramatical més compromesa per a un escriptor. He llegit més d’una
crítica de L’incert alberg que destaca el bon ús que fas de l’adjectiu. ¿És
aquest el millor elogi que se te pot fer?
Per a la meua manera d’entendre la voluntat d’estil, de buscar el to
personal, l’adjectivació és cabdal. Vinc d’uns models – Pla, Fuster, Sagarra,
etcètera - que adjectivaven prodigiosament. També la lectura i el conreu de la
poesia m’ha ajudat a incorporar recursos a les possibilitast de la prosa.
L’adjectiu és un maldecap gran: a vegades cal buscar la precisió, altres el
text potser agraeix certa volada d’adjectivació agosarada, depèn de si estàs en
un to més buscadament ajustat o en un altre més diguem-ne de pinzellada
impressionista.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada