Joan Andrés Sorribes ha publicat recentment Pedres marcades (Edicions Bromera), una
novel·la ambientada a Morella, on uns fets ocorreguts a mitjan segle XIV tenen
repercussió actualment. L’aparició d’un misteriós cadàver en restaurar l’ermita
de Santa Llúcia, desemboca en una apassionant història on es combinen a la
perfecció el misteri, la intriga, una història d’amor i una acció trepidant. De
com s’ha gestat el llibre hem parlat amb l’escriptor castellonenc
-
Com va sorgir la
idea d’escriure Pedres marcades?
-
Com
sempre, si més no en el meu cas, el tema principal va ensopegar amb mi d’una
manera casual en tindre coneixement de la descoberta de les restes d’un cadàver
mentre es feia la restauració de l’ermita de santa Llúcia, fora murs de
Morella. La cosa, per se, no tenia res d’extraordinari però alguna cosa em va
dir que aquella era una història que m’abellia treballar. I tant va ser així,
que el treball, llarg i acurat, ha quallat en l’actual novel·la.
-
La novel·la està
basada en fets reals?
-
Bàsicament,
sí. La novel·la, o potser fos millor parlar de les dos novel·les que conviuen
en aquest llibre, està basada en dos fets reals separats temporalment per vora
de set-cents anys. Un situat al segle XIV a la ciutat de Morella amb
protagonistes reals, com ara un frare menoret del convent de Sant Francesc, Fra
Guillen Escolà, o el mestre constructor de les esglésies del propi convent de
Sant Francesc i de l’Arxiprestal de Santa Maria, Domènech Prunyonosa. L’altre
fet, igualment real, passa a l’actualitat a les acaballes del segle XX i
l’inici del XXI al voltant de la restauració de l’ermita morellana abans
esmentada.Tots els fets estan documentats i jo m’he limitat a crear una trama literària
per explicar les evidents relacions, realment existents, entre els dos fets i
al temps jugar amb els buits que deixaven les dos històries amb una
versemblança tal que al lector li costarà destriar realitat històrica de ficció
literària.Penso que aquesta conjunció entre fets i persones reals amb
situacions literàriament creades, és un dels aspectes dels que, personalment
n’estic més satisfet.
-
Pedres marcades vol
ser un homenatge a Morella?
-
Resulta
evident que sí; però no és un homenatge gratuït. És un treball acurat per
mostrar la realitat humana, especialment a través de la figura del vell Valerià
de la Lloma. Així mateix, la realitat cultural es manifesta en els diferents registres
del llenguatge. Com sempre passa a les meues novel·les, el paisatge i els
escenaris, sempre reals i perfectament identificables, assoleixen la categoria
d’autèntics protagonistes de l’obra. Penso que seria bo que, una vegada llegida
la novel·la, el lector sentirà la necessitat de viure el fets literaris sobre
els escenaris reals.
-
Què tenen El
Maestrat i Els Ports per a que situes l’acció de la majoria de les teues
novel·les en aquest territori?
-
Tenen
autenticitat. Jo que sóc de La Plana em trobo molt lligat emocionalment a les
terres interiors; els seus paisatges i la seua gent conserven encara vives
moltes de les essències que ens han constituït com a poble. A la ciutat, per
més que les nostres són encara de mesura humana, tots açò queda molt
desdibuixat per un estrany concepte de la globalització que no compartisc. Això
i una decisió personal de fer present aquest món interior que se’ns despobla i
s’empobreix, cada vegada que el deixem al marge. I açò, malauradament, ho fem a
diari.
-
Hi ha constància
històrica de la presència dels càtars a Morella?
-
No
sols a Morella; a tota la comarca de Els Ports i al Maestrat. Sembla que el
darrer dels “perfaits” càtars,
Guillem de Balibasté, en fugir del Llenguadoc francès, s’instal·là a les nostre
terres, a cavall entre Morella i Sant Mateu. Hi ha qui parla d’ell com el
“Bisbe de Morella”. Tota la part de Belibasté és històricament correcta.
-
Dintre de quin
gènere enquadraries la novel·la?
-
Açò
dels gèneres és més cosa dels crítics literaris que precisen classificar les
obres, potser per fer-les més entenedores. Personalment jo no tinc cap
predisposició inicial de treballar un gènere o un altre. La gent que ho entén
diu que pot ser una novel·la negra, o una novel·la històrica o de misteri. Jo
no sabria dir-vos; penso que de tot en té poc o molt. Si més no afegiria que té
un mica de realisme màgic i un molt de novel·la etnohistòrica.
-
Què et sembla la
idea de Bromera d’incloure el teu llibre dintre de la categoria crossover?
-
És
una nova col·lecció que ha encetat Bromera (Pedres
Marcades és la nº5) que pretén millorar l’oferta per a lectors “tot
terreny”, a un preu més assequible. Sembla un sector a cavall entre la novel·la
juvenil i la d’adults, per més que a mi se’m fa difícil destriar aquesta mena
de fronteres. T’he de dir que jo no he participat en aquesta decisió que entra
dintre del camp purament comercial. El que importa és que el lector la tinga al
seu abast a un preu més raonable i, si m’he de guiar per l’acceptació de la
gent, sembla que la idea funciona.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada