MANUEL BAIXAULI(2024). Cavall, atleta, ocell. Barcelona.
Edicions del Periscopi.
La darrera novel·la de Manuel Baixauli, guardonada amb el premi Omnium a la
millor novel·la publicada en català el 2024, ens planteja a primera vista un problema
de relacions paternofilials. Alapont un home vidu, fuster perfeccionista i
amant de l’ordre, es pare d’un fill, Arístides, adolescent desordenat, que surt
de nit, arriba molt tard a casa i presenta símptomes d’haver consumit alguna
droga. A partir d’ací el pare farà tot el possible per traure el seu fill
d’aquest món, el portarà a la metgessa de capçalera, li reduirà la paga, el
tancarà en clau, iniciarà un recorregut pels espais que freqüenta el fill i
arribarà, fins i tot, a disfressar-se ridículament de guàrdia civil, però tot
serà inútil, cada vegada estaran més distanciats.
Però aquesta relació entre pare i fill és el recurs que utilitza Baixauli
per a introduir-nos ben aviat en el seu particular univers. En el seu
recorregut Alapont troba personatges ben curiosos que ja havien tingut
presència en altres novel·les anteriors de l’escriptor de Sueca, en primer lloc
Risto, “un estudiant lúcid i que durant l’adolescència s’havia perdut a causa
de la droga”, que recorda l’anècdota que va donar lloc a l’escriptura de la
seua anterior novel·la Ignot. Més
avant Alapont es trobarà amb un altre dels personatges d’Ignot, el pintor Mateu, aquest el convidarà a assistir a una
conferència de Màrius Monturiol, un singular personatge que es dedica a fer
conferències en llocs insòlits i a qui no li importa la quantitat de gent que
l’escolte, quan Alapont li pregunta perquè ho fa si no guanya diners i quasi no
té audiència, li respon que ell gaudeix documentant-se i preparant l’exposició,
tal vegada una declaració d’intencions del que ha de ser el treball de
l’escriptor. Les converses d’Alapont amb Monturiol són molt profitoses per al
primer, però sobretot són també una reflexió sobre el món de la creació, sobre
les condicions de l’artista per a poder fer el seu treball, sobre la
importància de la imaginació, i sobretot li dóna un consell, una frase del
director de cine Robert Bresson, “Fes que aparega allò que, sense tu, mai no es
veuria.” Una recomanació important per a un artista, però també per a un bon
artesà com és Alapont.
La fusteria d’Alapont es troba al mont dels Perduts, “única elevació
natural al bell mig d’una immensa planura inundada”, plena d’un líquid fosc,
“un cafè amarg el nivell del qual puja o baixa segons l’oratge”. Per arribar a
aquell lloc cal recórrer camins enfangats que no sempre estaven al mateix lloc,
per la zona hi viuen uns quants ristos amagats i, a més, hi ha diverses
escultures en forma de nas, un entorn bastant tètric. Al mont dels Perduts viu
també una família d’emigrants romanesos
que tenen un fill, Radu, que sent una fascinació per Alapont, de qui vol
continuar l’ofici. Aquest li ensenyarà i li donarà continuïtat a la fusteria,
contrastarà amb la relació amb el fill que se’n va del poble i segueix un camí
molt diferent.
La conversa amb Monturiol havia fet encendre una llum en Alapont que fa que
es dedique a construir un estrany objecte al que anomena l’artefacte. A partir
d’aquest moment el resultat acadèmic del fill millorarà considerablement i
acabarà aprovant el curs. I no només això, descobreix la seua afició al cinema
i decideix dedicar-se al seu estudi i anar-se’n del poble, “la vida marmòria
del qual, sense horitzons, era el revers del que anhelava.”
Arístides marxa a estudiar cinema a València i després a Anglaterra on el
rep un altre personatge conegut de la novel·la La cinquena planta, Orofila Martí, una arquitecta poc convencional,
constructora d’edificis que podien estar, alhora, en distints llocs, que
l’hostatja en una de les seues originals construccions, on hi ha una torreta on
es troba l’Arxiu d’Ones de Màrius Monturiol. Amb Orofila comparteixen gustos
cinematogràfics i li dóna un consell important, “el més important ens passa
dins del cap, i no fora.” I seguint aquests consells Arístides decideix fer
també un cine poc convencional, “obrir les portes a racons inèdits.”
A Anglaterra coneix una xica amb qui es fa parella, estudiant de música,
que té uns plantejaments artístics semblants als seus, fa una música que
comença allà “on ho va deixar Coltrane”, perquè el gran mestre del jazz, va dir
que no hi ha cap final en la música, sempre hi ha nous sons per imaginar.
Els propietaris de la casa on viu li proposen fer unes estàtues al jardí de
directors de cine i li proposen a Arístides que en trie déu, una proposta en
què Baixauli, sempre interessat en el cine, homenatja a deu directors, les
frases d’alguns dels quals ajuden a conformar l’escriptura de la novel.la.
Després de guanyar un premi amb una pel·lícula feta segons les seues
creences artístiques, rep diversos encàrrecs més comercials, mentre que
Margaret toca en una orquestra de jazz, això els permet viure amb comoditat,
però els allunya del seu autèntic camí, que reprenen després de reflexionar
sobre el pensament de diversos artistes, i anteposen la seua obra abans que cap
altra cosa. Mentrestant descobreix, encara que tard, el seu pare, que havia
estat en el seu ofici de fuster tant rigorós com ell en el món de l’art.
En Cavall, atleta, ocell, per una
banda ens narra la complexa relació que de vegades es dóna entre pares i fills,
la difícil comunicació malgrat la proximitat, però també una magnífica reflexió
sobre l’ofici de l’artista rigorós i compromés amb la seua obra per damunt de
tot. Tot això narrat amb una magnífica prosa que atrapa en tot moment el
lector.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada