JOSEP USÓ (2021). El
carrer era de terra. Benicarló. Onada edicions.
Les persones
que vam nàixer a la dècada dels anys cinquanta del segle passat, com és el cas
de l’autor i el meu, vam conèixer encara la majoria de carrers de terra, hem
viscut un temps de canvis socials accelerats i hem conegut el vell i el nou.
Les històries
del llibre de Josep Usó es desenvolupen en un d’aquells carrers de terra, el
Barranquet a Vila – real, on ell va viure els seus anys d’infantesa i on els
seus pares, als qui dedica el llibre, van viure tota la vida. El llibre consta
de trenta capítols, dels qual vint-i-vuit estan encapçalats pel nom d’un
personatge. D’alguna manera l’estructura ens recorda La colmena de Camilo J. Cela. Com en aquella famosa novel·la cada
capítol és com una xicoteta cel·la que ens va aportant informacions dels
personatges, que en la següent anirà ampliant fins a constituir un esplèndid
retaule d’un temps i d’un lloc, en aquests cas els anys seixanta del segle XX,
però un ambient no menys sòrdid que el que la novel·la del premi Nobel, ens
presentava d’uns anys abans.
L’ambient està
presidit per la misèria, tant l’econòmica com la moral. La majoria de
personatges tenen problemes econòmics, van a jornal i necessiten algú que els
llogue. Però sobretot destaca la misèria moral. Destacaríem per exemple, la
presència d’un xiquet dels que en aquell moment se’ls donava directament el nom
de mongòlics, impossible d’encaixar en els models educatius de l’època i a qui
la família tenia amagat dins de casa com si fóra una vergonya, un càstig de
Déu, com li diu un capellà a la seua mare.
Representants
de l’església i del magisteri també tenen protagonisme en el llibre. Els
sacerdots que apareixen en el llibre estan caracteritzats per tenir un
pensament clarament retrògrad en la seua major part, però també molt ben
relacionats amb el poder econòmic els més espavilats. El mestre que hi apareix
respon a aquella doctrina pedagògica, tant vigent en aquella època, de “la
letra con sangre entra.”
Les dones
tenen un protagonisme especial en el llibre. En general són reprimides i
frustrades en els seus desitjos i ambicions, però al mateix temps són dones
fortes i la base sobre la descansa la família.
També es
comença a albirar el desenvolupament econòmic que comença a tenir lloc en
aquells anys, no només a Vila-real, sinó a bona part de les comarques
valencianes. Primer la taronja, després l’aparició de la indústria del
taulellet i finalment el turisme.
Però sens
dubte els instants més intensos del llibre són els capítols dedicats a la
presència dels maquis i la topada entre aquests i la Guàrdia Civil en un mas de
l’interior. Això va marcar la vida de moltes persones que es van vore obligades
a abandonar els masos i anar a viure als pobles de la costa, com li va passar a
una de les protagonistes de la història i tot el que va tindre de viure una
vegada instal·lada a Vila-real. De fet el llibre està dedicat tant als maquis
com als masovers.
Voldria
destacar per últim la magnífica presentació d’escenes costumistes de treballs
específics del camp, d’objectes domèstics o de lèxic o expressions avui
caigudes pràcticament en l’oblit. Llegir El
carrer era de terra és una molt bona ocasió per recuperar aquell temps o
conèixer-lo per les generacions més joves. Perquè com diu la veu narrativa “Els
anys s’han emportat, com les fulles seques quan fa vent, la major part dels
records. I tot i que aquells fets van tindre molta anomenada, ja ningú els
recorda.” Convé, però, conservar la memòria.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada