IVAN
CARBONELL(2020). La cançó del mag Merlí. Alzira. Edicions Bromera.
La
darrera novel·la d’Ivan Carbonell torna a comptar com a personatge protagonista
amb Evian, alter ego de l’autor, a
qui ja coneixíem d’anteriors novel·les. Aquest personatge es caracteritza per
la seua afició a viatjar i per la seua curiositat per conèixer les històries i
llegendes dels llocs que visita.
La cançó del mag
Merlí
té una estructura complexa però que en cap cas dificulta la seua lectura. Dic
que es complexa perquè es barregen diverses històries que en un principi no
semblen guardar molta relació entre elles. En primer lloc un viatge al sud de
França per participar en un curs de west
coast swing, amb el seu amic Raimon un apassionat del ball i les seues
amigues Lluna, Malena i Lídia. En aquest curs es produeix la mort d’un dels
participants i un altre es a punt de morir ofegat a la mar.
D’altra
banda dues amigues Susanna i Virgin li conten la història d’un misteriós
personatge que es feia anomenar Merlí, que van conèixer de jovenetes quan elles
estiuejaven a Cullera, que interpretava una cançó italiana i que es movia per
l’Illa dels Pensaments prop del far.
La
tercera història que apareix al llibre és la d’Elisand Llopis Vilaragut un enigmàtic personatge que és autor d’un
únic llibre, del que només va fer imprimir un exemplar que posseeix la seua
amiga Lluna. Qui era aquest personatge que es relacionava amb el millor de la
intel·lectualitat valenciana dels anys 60? Esbrinar-ho es convertirà amb una
obsessió per a Evian.
I
una última història és la d’una llegenda al voltant del castell de Millena, un xicotet poble de la comarca
del Comtat, que guarda relació amb la seua amiga Virgin, que dóna la casualitat
que viu a Mislata, poble en què va exercir de rector durant molts anys, i on té
un carrer dedicat Joaquim Martí i Gadea, folklorista que va arreplegar
llegendes, tradicions, festivitats, personatges històrics...d’aquella comarca,
ja que ell era natural de Balones, un poble veí de Millena.
Aquestes
històries acabaran confluint al final, i no entrarem en detalls per no fer
perdre l’interès al possible lector. Però sí que podem dir que en aquesta part
final la novel·la assoleix molta intensitat amb reflexions sobre l’ofici
d’escriure, sobre la memòria històrica o sobre determinats esdeveniments que
apareixen en la nostra vida i que determinen la nostra existència.
Una
característica de les novel·les d’Ivan Carbonell protagonitzades per Evian és
la importància que li concedeix a l’espai on transcorre la història, no es pot
entendre una cosa sense l’altra. En aquest llibre té especial importància el
far de Cullera i tot el seu entorn: l’Illa dels Pensaments, un xicotet illot
que amb el temps s’ha unit a terra, i la cova del pirata Dragut i tota la
llegenda que s’ha forjat al seu voltant. Així mateix té protagonisme la comarca
del Comtat i les seues llegendes. El viatge al sud França i un altre viatge a
La Rochelle i a l’illa de Ré, en el transcurs del qual arribarà a visitar la
tomba del mag Merlí. I també tenen presència molts espais de la Ciutat de
València, alguns dels quals ja sols resten en la novel·la.
En
La cançó del mag Merlí hi ha diversos
homenatges, el principal als escriptors i intel·lectuals dels anys 60 i 70 que
van lluitar per mantenir viva la flama de la llengua, de la cultura i del
valencianisme polític. Darrera del personatge d’Èric Tarradelles sembla que s’amaga
la personalitat d’Enric Tàrrega, un activista cultural i polític del
valencianisme. Ell és qui informa Evian de la famosa tertúlia a la que
assistien Joan Fuster, Vicent Ventura, Josep Miquel Bausset, Doro Balaguer o
Eliseu Climent entre d’altres, es reunien sobretot a la cafeteria San Patricio
a la plaça de l’Ajuntament de València de la que avui ja no queda ni el local.
En
una entrevista que li fèiem fa uns anys Ivan Carbonell ens confessava que les llegendes
i les rondalles el captiven. Aquest llibre n’és una bona mostra, n’hem fet
referència a unes quantes que hi apareixen, però caldria destacar la presència
dels personatges de la Matèria de Bretanya que adquireixen un valor metafòric
en el desenvolupament de la història. “Sovint
en el passat trobem l’explicació del present”, ens deia l’autor en
l’entrevista a que hem fet referència, aquesta era la causa de la seua
fascinació pel món llegendari i rondallístic, i ací cap al final de la novel·la
Evian escriu: “Perquè al darrere dels
noms hi ha històries i quan s’obliden els noms es perden les històries.”
En
La cançó del mag Merlí d’històries i
de noms n’hi molts. És una novel·la que ens convida a exercir la imaginació i
esbrinar la fina línea que separa la realitat i la fantasia. Una novel·la de
lectura fascinant.
Josep
Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada