Pau Berenguer
(València, 1978) va publicar fa uns mesos Germània
(Onada edicions) una novel·la amb la que va guanyar 33è premi de narrativa Vila
de Puçol. L’acció de la novel·la transcorre en la tardor de 1944 en el
transcurs de la Segona Guerra Mundial i està situada en el front oriental
alemany en un moment en què l’exèrcit soviètic recupera terreny perdut i
amenaça d’entrar en territori germànic. L’exèrcit alemany ha mobilitzat la
darrera lleva de soldats, joves de dèsset anys que provenen en molts casos de
les joventuts hitlerianes i es trobaran amb un espantós escenari. La novel·la
és un al·legat contra els horrors de la guerra i els seus efectes devastadors. Sobre
el contingut del llibre hem parlat amb el seu autor.
Com va sorgir la idea
d’escriure una novel·la situada en la Segona Guerra Mundial on s’enfronten els
russos i els alemanys?
Fent
memòria, pense que la inspiració va sorgir d’una sèrie de lectures que tocaven
sempre aquest tema, la Segona Guerra Mundial. En concret, en aquella època em
vaig sentir molt atret per les obres d'un historiador britànic, Anthony
Beevor, que no només feia una anàlisi acurat de l'estratègia i dels
esdeveniments polítics sinó que a més abaixava la mirada fins a la vida quotidiana
del soldat de les trinxeres o del civil de la rereguarda. Durant aquestes
lectures, en algun moment, se’m va aparèixer la imatge dels soldats viatjant
cap al front, un escenari que havien imaginat però que encara no coneixien
realment.
I
pel que fa als russos i alemanys, vaig trobar apassionant i esgarrifador al
mateix temps el fet que dos totalitarismes s’enfrontaren en una lluita per la
supervivència pròpia i l’extermini de l’adversari. Crec que de tots els
escenaris bèl·lics, aquest era el que més joc donaria a una novel·la.
En la novel·la trobem
al principi l’idealisme dels joves de les joventuts hitlerianes que veuen la
guerra com una cosa èpica i heroica, i posteriorment pateixen el xoc amb els
horrors de la guerra. Has volgut amb Germània denunciar aquest adoctrinament de
les ideologies totalitàries que porten finalment a aquestes tragèdies?
Més que denunciar, he intentat explicar l’absurd
de la guerra i com persones que es consideraven civilitzades acabaren cometent
atrocitats i jugant-se la vida en nom d’aquesta ideologia. Per descomptat,
serveix també com a denúncia: el poder d’un Estat i de les idees, que ens
converteixen en fanàtics irracionals.
A Germània hi ha molts detalls sobre l’armament, les tàctiques i
estratègies militars...El fet de ser professor d’història ha estat important
per a escriure la novel·la?
La meua formació ha pesat molt en aquesta
novel·la. De fet, en un primer moment l’obra contenia molts més detalls
d’aquest tipus, però vaig haver de llevar part d’aquesta informació tècnica per
tal d’afavorir una lectura més fluida i a l’abast d’un públic menys
especialitzat en aquest tema.
En qualsevol cas, vaig haver de fer un estudi
previ de les diferents formacions militars que participaren en aquell teatre
d’operacions i buscar el realisme més gran
per tal de no faltar a la veritat històrica.
La novel·la és molt visual, durant la lectura he tingut la sensació
d’estar veient els combats. Fins a quin punt t’ha influït el cine bèl·lic?
No havia pensat mai que el cinema bèl·lic
m’haguera pogut influir, però ara que ho dius, em sembla que hi ha una
influència clara de pel·lícules tan realistes com per exemple Salvem el
soldat Ryan, Stalingrad o Enemic a les portes. El cinema ha experimentat un
gran canvi pel que fa al realisme d’aquesta temàtica, mostrant sempre la cara
més horrorosa de la guerra. Recorde
encara les pel·lícules clàssiques, on la mort era sempre ràpida, neta i quasi
indolora. Una imatge, en molts casos, heroica i dolça de la guerra que no em
deixava satisfet.
A més a més, sempre he pensat que el lector ha de poder visualitzar les
situacions que presenta l’escriptor (especialment si són d’acció o està
recreant una altra època històrica) d’una manera comparable a la de
l’espectador del cinema. Per descomptat, sempre que la narració no perda el
ritme que l’autor busca.
Quina ha estat la
teua intenció en crear el personatge del capità Edmund Bachner? Un oficial amb
rostre humà dins de l’exèrcit nazi.
Edmund és un home amb una educació superior als
seus companys d’armes. Un humanista. És escriptor i vol dedicar la seua vida al
teatre. De cap de les maneres pot ser com la majoria dels militars del III
Reich. Però al mateix temps és un oficial de la Wehrmacht i té unes
obligacions. No pot evitar-les. Lluitarà per què no té una altra opció, perquè
els russos volen destruir Alemanya i perquè ha de mantindre amb vida els seus
subordinats. En aquesta guerra, hi va haver oficials i soldats com ell, que no
creien en el règim nazi ni els seus missatges demagògics, però acabaren
arrossegats per les circumstàncies polítiques sense poder evitar-ho. Necessitava aquest
personatge, la seua presència em
resultava trista, alhora que humana i realista.
M’ha agradat el
tractament que li has donat a la història d’amor entre Konrad i Martina. Havia
dos possibles finals a triar, des del meu punt de vista, el que tu has triat és
el millor per a no trencar el sentit de la novel·la. Ha estat una elecció
conscient?
No gaire conscient. Crec que és el que hauria
passat si haguera sigut una història real. Aquest em semblava un final força
probable. No recorde haver imaginat cap altre final per a aquesta història.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada