Manuel
Baixauli (Sueca, 1963) és pintor i escriptor. Es va donar a conèixer l’any 1998
amb el recull de contes Espiral
(Proa), l’any 2001 va publicar Verso(Ed.
Bromera). Però va ser amb L’home
manuscrit (Proa, 2007), guardonada amb diversos premis, que va ser
àmpliament conegut en l’ambient literari. Fa uns mesos va publicar La cinquena planta (Proa). Està basada
en un fet real, l’autor va patir l’any 2005 el síndrome de Guillain – Barré,
durant quaranta – dos dies va quedar postrat a l’UCI de l’hospital amb paràlisi
total. Després es va anar recuperant, a poc a poc, durant quatre mesos en un
sanatori.
La
novel·la està narrada amb una tècnica i un estil impecable. Té una estructura
pròpia d’un documental, on es dóna veu a diversos personatges i on conviuen
diferents gèneres literaris. Tot això fa que la seua lectura siga molt
atractiva. Sobre La cinquena planta i
altres qüestions de la seua obra literària hem mantingut aquesta conversa amb
l’autor.
-
Per què la
presència de la mort és tan important en els teus llibres?
Llevat d’unes
desenes d’anys, passem la resta del temps morts. Els morts estan presents a
cada moment de la nostra vida quotidiana, i no sols en el record. Les parets
que ens acullen, gran part dels llibres que llegim, molta de la música que
escoltem, del cine i de la pintura que veiem, són obra de morts.
- Has dit en
alguna entrevista, i es pot llegir en la novel·la, que en el sanatori en què
vas estar ingressat, ningú no s’havia plantejat mai per què no es podia accedir
a la cinquena planta. Representaria aquest lloc el món dels malsons, del
subconscient, d’aquelles coses desagradables de les que volem fugir?
Hi ha molta gent
que no es planteja res que vaja més enllà de les necessitats pràctiques de cada
dia. Si els parles d’alguna cosa que escape a la prosa quotidiana diuen, amb
sorna, que estàs filosofant. I, precisament, el que ens diferencia d’un gos o
d’una formiga és, sobretot, aquesta capacitat mental d’anar més enllà. Allò que
en diguem vida espiritual. La cinquena planta no sols acull malsons, també hi
ha el desig i les il·lusions.
- Em una altra
entrevista has dit que La cinquena planta
“és una història real que t’has inventat.”
Quin ha estat el seu procés de creació?
Sempre partisc
d’alguna imatge. En aquest cas es tractava de l’interior de la cinquena planta
de Sanatori, que em fou impossible visitar i que la meua imaginació, insatisfeta,
ha ocupat. L’espai vetat ha esdevingut un brollador de personatges i de
vivències.
- El violinista
Fix, Foto, Timoteu, Orofila...personatges que apareixen en la novel·la, viuen,
voluntària o involuntàriament, al marge de les regles establertes per la
societat. Per què t’interessen aquests personatges?
M’atrauen els
individus imprevisibles. És trist endevinar com és un individu simplement per
com va vestit o com es comporta. Les persones més interessants escapen als estereotips.
Igualment, m’atrauen els individus que tenen un llum encés dins del cap. Una
ambició, una esperança, que els empeny.
- La casa de B, la casa d’Orofila, la casa
ambulant...hi moltes cases a la novel·la. Què fa que les cases siguen per a tu
tema literari?
No m’ho vaig
plantejar mentre escrivia, però és obvi, llegint La cinquena planta, i també L’home
manuscrit, que els espais que habitem m’obsessionen. L’entorn arquitectònic
condiciona molt l’individu. Pot constrènyer-nos o pot alliberar-nos, segons el
cas.
- El records de la
infantesa que evoca B, tenen un aire molt trist, de vegades fins i tot
provoquen una mica de por.
Em fascina la
por. Fer-ne o patir-ne. És una emoció contradictòria, que em fa feliç i dèbil
alhora.
- Has escrit que “l’escriptura, que m’obligava a reviure l’infern,
m’ajudà a perdre’n l’aprensió”. És la literatura, l’art en general, una
forma d’alleujar els dolors?
I tant. L’art és
una religió per a molts agnòstics. Expressar-se artísticament és fer un
drenatge d’ombres personals. És útil per a l’autor, però també per al lector
que s’hi identifica.
- El fet de ser
també pintor, t’ha influït a l’hora de crear els paisatges de la novel·la?
Jo crec que sí,
de la mateixa manera que la meua pintura està influïda per l’escriptura.
Sempre, quan escric, veig primer les
escenes. Sóc un escriptor figuratiu, tot i que tracte de moltes coses que no es
veuen.
Josep Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada