Carles Santos naix a
Vinaròs l’any 1940, és fill de Ricardo i Elena als qui seixanta anys més tard
dedicaria una obra rememorant aquells temps de postguerra que ell recorda en
blanc i negre. Als cinc anys s’asseu per primer cop davant un piano, és una
època en què no hi havia res més a fer, s’havia de tocar tot el dia perquè de
nit potser no hi hauria llum. Tot i els seus pocs anys, avança ràpidament en
els coneixements musicals, però no pot portar una vida com els altres nois, el
futbol el tenia prohibit perquè es podia lesionar una mà. Un dia decideix
parar, deixa el piano i es compra una moto, vol ser ell mateix i no seguir un
camí que havien traçat els seus pares.
El parèntesi dura poc temps, i ara ja és ell qui
decideix dedicar-se a la música, té divuit anys i se’n va a estudiar al
Conservatori de Música de Barcelona, la seva idea inicial és tocar bé la música
clàssica, però la intuïció personal i algunes bones companyies el porten cap a
la música actual. Una d’aquestes companyies és el poeta Joan Brossa, qui per al
nostre músic és un estímul constant, li obri els ulls i fa que s’interesse per
altres disciplines, el cinema, el teatre, la literatura...d’aquesta relació es
pot recordar l’estrena que realitza juntament amb Anna Ricci del Concert irregular. Una altra de les
bones companyies és Joan Prats qui dirigia juntament amb Joan Miró el grup
cultural Club 49, que va portar a Barcelona totes les avantguardes musicals de
l’època, allí fa els seus primers concerts de música contemporània. Al Club 49
es relaciona amb Mestres Quadrany amb
qui després col·laboraria amb el GIC (Grup Instrumental Català), que tenia la
seu a la Fundació Miró, i amb només tres anys va estrenar prop de cinc centes
obres de compositors nous.
Com a conseqüència de la maduresa adquirida en els
anys d’aprenentatge, forma part del Grup de Treball, un grup que combina dues
vessants; la pràctica d’un tipus d’obra conceptual molt depurada i molt
sofisticada, i al mateix temps un cert compromís polític en la majoria dels
seus membres.
Aquesta idea d’art conceptual suposa que es podien fer
accions que tingueren repercussió més enllà de la purament artística, això el
porta a enfrontar-se a l’avantguardisme oficial que representaven Luis de Pablo
i Cristóbal Halffter, i així l’any 1970 va a fer un “concert comando” a
l’Instituto Francés de Madrid, Carles Santos està més de dues hores interpretant
a l’escenari la Piano Phase de Steve
Reich en totes les seves possibilitats amb la qual cosa impedia l’estrena de Móvil II de Luis de Pablo, que hauria
d’haver interpretat en la segona part el pianista Claude Helffer, finalment, el
van traure de l’escenari, però ell va tornar a entrar i va convocar una
assemblea.
L’estada a Nova York és una altra fita important en la
seva formació artística, allí descobreix que es poden fer molt tipus de coses,
que hi ha llibertat d’acció, que l’art és lliure, que és vida, i hi troba una
altra bona companyia, John Cage, malgrat la distància física que els separava,
la seva coincidència en la concepció musical és total.
Una altra de les bones companyies que l’acompanyat al
llarg de la seva vida és J.S. Bach, a qui considera un músic immens i
premonitori de tot el que ha passat després, amb ell comparteix desdejuni tots
els dies, interpretar Bach unes quantes hores de bon matí és el primer exercici
que realitza, després comença a escriure la seva obra.
A partir de 1978 decideix dedicar-se gairebé
exclusivament a interpretar les seves obres, d’aquell any és Peça per a quatre pianos, inici d’una
llarga sèrie de composicions que abracen títols tan significatius com: Bujaraloz by Night, La porca i vibràtica tecluria o Codi
o estigma?, amb aquesta decisió pretén fer com fan els pintors i els
escriptors, defensar la seva obra davant del públic. Adscrit als corrents
minimalistes escriu obres com: Minimalet
i prou o Minimalet, Minimalet,
tanmateix per la seva particular visió del minimalisme se l’ha qualificat de
minimalista romàntic.
Però Carles Santos no es centra només en el món de l’instrument
i del teclat, en obres com Lo-re-li-re,
To-ca-ti-co-to-ca-tà, La sargantaneta o Autoretrat el treball vocal és molt important, ja que ell li dóna
molta importància a la veu, instrument natural que a més a més és gratuït i a
l’abast de tothom, també és important el cos que és el suport d’aquest
instrument com es pot apreciar en molts dels seus espectacles.
A partir dels anys vuitanta Carles Santos fa un pas
més en la seva carrera i crea concerts amb una altra dimensió visual, dels
espais merament musicals s’apropa als espais teatrals on hi ha uns llenguatges
que ofereixen més possibilitats, com els moviments d’uns intèrprets o
l’elaboració d’un vestuari o d’una escenografia. Tramuntana tremens, La grenya
de Pasqual Picanya, assessor jurídic-administratiu, Asdrúbila, L’esplèndida
vergonya del fet mal fet, Figasantos-Fagotrop,
missatge al contestador: soparem a les nou, La pantera imperial, Ricardo
i Elena, són alguns dels originals títols dels seus espectacles, però que
ningú no cerqui en aquests títols cap relació amb l’obra, Santos defuig que
siguen massa descriptius, de la mateixa manera actua pel que fa als cartells,
procura que tampoc no siguen massa il·lustratius del contingut de l’obra, sinó
que actuen com a metàfores visuals d’aquesta.
El seu interès per
visualitzar la música, el porta a fer una incursió en el món de la fotografia,
en la qual convergeixen l’erotisme, la mística de l’impossible i la filosofia
d’allò sagrat, i que assoleix moments sublims amb la sèrie Els ulls dels fills de Bach, la inquietant mirada de les gallines
que cria mentre compon al piano.
També ha utilitzat
el suport cinema per a jugar com a músic. Ha utilitzat la imatge amb una
pretensió musical de ritme i representació, tot i que ha composat bandes
sonores convencionals per a directors com Gonzalo Herralde, Jordi Cadena o
Mario Gas, l’origen de la seva experiència cinematogràfica està en el seu interès per jugar amb la banda
sonora. Una seqüència d’imatges podia estar produint-se, a nivell sonor, en un
altre lloc diferent, l’espectador podia visualitzar per mig de la banda sonora
una altra cosa que no es corresponia amb les imatges que estava veient, això
originava un interessant conflicte entre allò que es pensava i allò que
s’estava veient. La praxis d’aquesta teoria la porta terme en la seva
col·laboració amb el cineasta Pere Portabella i sobretot ens els curts que
realitza entre 1967 i 1979; podem referir-nos com a exemple al primer, L’àpat, on a la pantalla apareix
únicament una imatge permanent en negre amb el sons que es fan quan es menja, o
a La cadira on s’ofereix un
llarguíssim primer pla d’una cadira, mentre el so reprodueix tots els sorolls
de la seva fabricació. Col·labora també amb els realitzadors de TVE i TV3 per a
abordar projectes que foren diferents a l’entrevista formal, en una de les
seves aparicions a Televisió Espanyola sortia de casa amb una noia gitada
damunt la tapa del piano, anava una bona estona així pels carrers de Barcelona
i després se’n tornava cap a casa. En una aparició en TV3 s’emportava el piano
a la mar i establia un diàleg amb una soprano que estava en el far. Quan es
trobaven es submergien en la mar. La seva darrera incursió en el cinema
experimental és de l’any 1989 amb la pel·lícula Pont de Varsòvia de Pere Portabella, en la que també participa en
el guió, Santos se sent molt satisfet del resultat artístic, però decebut pels
atacs que rep perquè amb aquella pel·lícula s’anava en contra del sistema, va
deixar aquest camp d’expressió artística perquè va veure que era impossible la
investigació.
Però en el centre
de la seva formació i de la seva activitat artística ha estat sempre el piano,
per això ha decidit envellir amb la seva companyia, i recuperar l’instrument
amb totes les seves possibilitats expressives. El seu desig màxim és el plaer
de tocar-lo i donar plaer tocant-lo. La importància d’aquest instrument en la
seva vida artística es manifesta de forma contundent en aquesta afirmació: “Amb piano o sense piano, sempre està el
piano”.
Josep Manuel San
Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada