Aina Garcia Carbó (Castelló de la
Plana, 1993), debuta en el món de la poesia amb el poemari Rere la paraula (Onada edicions, 2015). És filla del poeta Manel
Garcia Grau, que va morir quan ella tenia dotze anys. La temàtica del llibre
gira al voltant dels sentiments que la mort del seu pare li van produir, però
també es reflexa l’amor a la terra, la llengua i els llibres. De tot això hem parlat
en aquesta entrevista.
En quin moment sents la
necessitat d’escriure, com proclames en el primer vers del llibre?
Recorde
des de sempre la necessitat d’expressar quelcom mitjançant un traç. No obstant
però, la necessitat d’escriure com un mitjà d’alliberament i tranquil·litat
honesta personal creix quan sento que sóc capaç de fer-ho després la mort del
pare, als 12 anys. Quan sento que escrivint dic allò que necessito escoltar, i
em sento millor després de fer-ho.
L’ús de la paraula en la vida del
ser humà és fonamental en la poesia de ton pare. És ben significatiu el títol
del teu llibre, Rere la paraula. Vas
pensar en aquesta característica de la seua poesia a l’hora de posar-li nom al
teu poemari?
Considere
que les paraules marquen el perfil del que són les coses, i llavors si les
escoltes i aprens d’elles la veritat i el món pot ésser més fàcil i entès. És
per aquest fet que vaig escollir aquest títol, per què pense que rere d’un mot
es troben totes les coses i realitats que el defineixen. Crec que rere la
simplesa de les paraules hi ha un món que les fa ser, i que, amb tot, les
mateixes paraules tenen moltes lectures diferents.
Sovint els poetes manifesten la
dificultat per a expressar allò que senten. En podríem citar molts casos en la
història de la literatura. Tu comences el poema Calfred dient: “No sabria ben bé com dir-ho, saps?”, tanmateix
expresses molt bé el sentiment de dolor amb l’ús que fas de les comparacions.
Realment
no se fins a quin punt reflexo plenament tot allò que en aquell moment volia
dir, però amb tot, sento que després d’escriure res és del tot igual, ni del
tot diferent. Alhora, també sento un profund alliberament, com si pogués
respirar després d’estar molt de temps baix de l’aigua. M’imagine que escric
com escric, per què sóc com sóc. De la mateixa manera que sóc, escric. Entenc
que, a casa, he crescut escrivint i, amb els anys, he anat creixent sobre allò
que escrivia i cada cop he sigut més conscient que m’apassionava fer-ho.
Malgrat que el poemari té moments
de profunda tristesa, en el fons, sobretot en la tercera part, és un cant a la
vida. Estem en el cert?
Certament,
mai m’he permès el fet de no ser forta i no lluitar. Mai m’he permès defallir,
i malgrat que hi havia cops on tot era fosc m’espentava amb força cap a fora
per poder sortir i voler seguir lluitant, amb tot i per tot. La força i
l’energia de les meues referents –la mare i la Mar- va fer que mai em permetés sortir-me
fora del camí, seguint lluitant i apostant per mi mateixa.
D’aquesta
manera, la força per voler viure es veu cada cop més exterioritzada als poemes
a mesura que avança el llibre, és a dir, a mesura que vaig creixent en la vida.
L’última part del llibre té una lectura més enèrgica, que lluita aquesta vegada
pel fet de voler viure tal i com sóc, de voler i estimar la vida i els meus.
Llavors, sí, heu encertat.
L’únic poeta que cites en el
llibre, a banda del teu pare, és Miquel Martí i Pol. Per què?
Martí
i Pol s’ha viscut a casa com un gegant entre els grans, fet que m’evoca encara
més tendresa sobre la seua persona. L’admire, per què és per a mi la claredat
simple i la nitidesa humana i senzilla de les coses, la fragància clara de la
veritat dita amb un vers totalment lliure i tranquil, fàcil i natural, tal i
com és. Ho diu d’una manera perfecta, incorruptible, com si no li costés, com
si sapiguera que després d’ell ja s’han definit les coses.
Quins altres poetes t’interessen?
Certament
sento admiració, emoció i una mica d’enveja per tot aquell qui és poeta. Pel
fet que viu la poesia i entén la vida amb aquesta, i per tant, el fet
d’expressar-se i escriure sobre el que li ocorre, es mostra naturalment poètic.
No podria debatre’m entre unes i uns quants poetes, seria arriscat el fet
d’escollir un peix, quan puc nedar tranquil·lament entre les ones.
Vellut
dolç
és un cant d’amor als llibres. També fas classes de literatura en Educació
Infantil. Com veus el futur dels llibres entre els joves de la teua edat i en
els xiquets?
Pròximament
me’n vaig a Barcelona a cursar un màster en Literatura Infantil i Juvenil i
Llibres. Considero que els llibres formen part essencial de les nostres vides,
i per això cal estimar-los: et donen l’oportunitat de ser qui vulgues, sense
deixar de ser tu mateix, et donen molts punts de vista i veus diferents, et fan
créixer al raonar sobre ells mateixos, et transmeten coneixements, i fins i tot
sensacions i emocions diverses.
Amb
tot, la lectura en les primeres edats em pareix fonamental. En el moment en que
un infant agafa un llibre il·lustrat i passa les pàgines, i després torna a
agafar-lo diverses vegades més, passant les mateixes pàgines seguint la
seqüència lògica de la història, farà que l’acabe llegint, i construirà
mentalment una història amb idees prèvia a l’habilitat de la parla. Aquest
primer raonament és inconscient i va més enllà de les primeres paraules. Amb
aquest simple fet, després aquest individu tindrà més facilitat per entendre la
realitat i tot allò que li envolta des del seu parer, havent treballat
l’observació comprensiva des de diversos punts de vista. Diversos punts de
vista que l’individu sent la necessitat d’explicar, i acaba escrivint.
Josep Manuel
San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada