ENRIC
SÒRIA. Arqueologia. Edicions Bromera. Alzira.2012.
Amb
aquest poemari Enric Sòria va guanyar el premi de poesia “Alfons el Magnànim”
de València 2012. El llibre està dedicat a la memòria de dues persones de les
que només coneixem les inicials, i la primera part del llibre, Museu, és encapçalada, per dues cites,
una de Borges i una altra de Roís de Corella, que fan referència a la mort. I
la mort és la protagonista d’aquesta primera part del llibre, que porta aquest
significatiu nom, de lloc generalment sense vida, on s’exposen objectes que van
tenir un passat digne de ser recordat.
Els
primers poemes són breus, alguns tenen l’estructura de l’haiku, i molts tenen com a referent altres escriptors, de fet el
títol d’alguns dels poemes és Variació
d’un poema de...o bé referències clàssiques. El pas del temps com a element
destructor de la vida és fa present en algun dels poemes d’aquest apartat com
per exemple en Un noble de Northúmbria
parla al rei Edwin, “Del fosc al fosc,/ un vol d’ocell fugaç/ens afigura”,
i com a conseqüència d’aquest poder destructor del temps, la mort té una
presència constant.
El
ser humà davant la presència de la mort no entén que hi fa en aquest món, així
en Espill antic ens diu: “Ignores
d’on/ sorgeix aquesta música/que t’arravata”, e irònicament en Somni a Dodona ens diu que “Tampoc la
fulla entén/ l’oracle que mormola”. El ser humà es troba sol davant la mort, en
un món hostil i malgrat que crida fins ensordir les esferes, ningú no respon,
podem llegir en el Somni de Valentí,
al final de tot sempre hi és la mort, “També arriba la mort a les pedres i als
noms” se’ns diu en el poema Versió
d’Ausoni, fins i tot els imperis més poderosos acaben convertits en pols
sense importar el poder que van tenir en el seu temps, com se’ns recorda en el
poema Versió de l’Ozymàndies de Shelley.
¿Pot
la paraula posar remei a aquest panorama desolador? El subjecte poètic llença
un desafiament en el poema Repte;
“Fes teua la paraula, si és que a tant gosses”, fins i tot proclama que
l’escriptura és per commoure els homes i no les estrelles en À propos flaubertià, però es dubta de la
utilitat de la poesia, “no detures el pas a llegir aquests versos” és llig en Epitafi, l’experiència de la vida és superior a la poesia. Però s’ha acaba
afirmant que les paraules són inútils davant la mort en Economia, només hi ha una cosa: “La llosa i prou”. Sembla
albirar-se una esperança en el poema Jactància
de Tristany en què l’amor sembla sobreviure més enllà de la mort i de la
destrucció de qualsevol record, però és un fals miratge, en el darrer poema
d’aquesta primera part Rosa sempiterna
s’afirma que les paraules de vegades donen falses esperances ja que al final no
hi ha res: “La caritat dels mots/ et dóna almoines falses”.
La
segona part del llibre porta per títol Llàntia
votiva, ací els poemes canvien de format, es converteixen en més extensos i
més personals, sembla que en la primera part és més teòrica, mentre que la segona
és més autobiogràfica, mentre es viu, malgrat tot, un és una xicoteta flama
enmig de l’univers.
El
subjecte poètic parla sobre la incomunicació en poemes com Música aliena o Paisatge
nocturn: “El silenci, llavors, s’estén com un sudari, opac i dens,”, però
també de l’amor, en el lluminós poema À
son seul désir, es fa un elogi d’un cos jove i alegre, i en Record d’una visita (gener de 1977) un
preciós poema que sembla un homenatge a una generació i on es fa patent la
influència d’Estellés, es canta al descobriment de l’amor, que suposa salvació,
però també condemna: “Va ser llavors la primera vegada/ que vaig saber que un
cos ho aboleix tot,/ l’esperança, el neguit i la memòria,/ el temps i la
recança de ser sempre el mateix,/ com un regal que inclou a dins la torna/d’una
condemnació...”.
Però sobretot aquesta segona part ens parla,
com en la primera, del poder destructiu del temps; apareixen records
d’infantesa en L’últim estiu de la
quietud, el pas del temps sobre un mateix Still life, es recorda als morts en Nèkia o a una persona en concret ja desapareguda en Susineta, un poema molt dur i però ple
de tendresa al mateix temps. Davant d’aquest efecte del temps se’ns proposa en
el poema Abans del vespre
despendre’ns de tot i deixar que el temps passe i “escoltar-ne el silenci/com
un acolliment, com un regal”.
Aquesta
segona part és des del meu punt de vista la més interessant del llibre, ja que
s’acosta més a la vida, la primera ens sembla massa intel·lectualitzada, amb
uns quants poemes excel·lents i que aconsegueixen allò que sembla proposar-nos
el subjecte poètic en el poema Conjectura,
en què diu que la poesia és “[...]
provar/ de dir què ens passa, per si li importa a algú”, a mi sí que m’han
interessat.
Josep
Manuel San Abdón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada